OCR Output

1.1. A NYELVTANÍTÁS-NYELVTANULÁS HUMÁN OLDALA

hogy a nyelvet sikeresen tudjuk közvetíteni is. Ez utóbbihoz egy sajá¬
tos szemléletmód elsajátítására van szükség; a magyar oktatása elté¬
rő megközelítést, módszereket és tananyagot kíván anyanyelvűeknek
és nem magyaroknak. Elsősorban szemléletváltásra van szükség, hogy
nyelvünket idegen szemszögből legyünk képesek vizsgálni (Hegyi 1991).
A nyelv működésbeli törvényszerűségeit mintegy , kívülről" kell látnunk
ahhoz, hogy a magyar nyelv sajátosságait, a jelenségek okait, a nyel¬
vi működést megfelelően tudjuk bemutatni. Értenünk kell, mi az, ami
a külföldi nyelvtanuló számára nem egyértelmű, és ennek megfelelően
kell megválasztani a tanítás módját. El kell felejtenünk saját anyanyelv¬
ismeretünket, hogy mindabban, ami anyanyelvi beszélőként számunkra
egyértelmű, meglássuk és megértsük azt, ami a nem magyar ajkú szá¬
mára nehézséget, fejtörést okoz.

Gyermekkorú célcsoport esetében a nyelvelméletben, nyelvpedagógi¬
ában képzett nyelvtanár szükséges, de nem elégséges feltétele a sikeres
nyelvtanitäsnak-nyelvtanuläsnak. Gyermekek oktatäsähoz olyan tanär¬
ra van szükség, aki képes a magyar nyelv megfelelő, sikeres közvetítésére,
és egyúttal tisztában van azokkal a módszerekkel, amelyek gyermekkorú
nyelvtanulók esetében (is) célravezetők. A nyelvtanár személyében meg¬
határozza a nyelvoktatás sikerét az elméleti megalapozottság, ismeret és
tudás, illetve módszertani eszközkészlet, amellyel a tanár rendelkezik.
Fontos, hogy a nyelvtanár tisztában legyen a tanítandó nyelvre (jelen
esetben a magyarra) vonatkozó legfrissebb elméleti irányvonalakkal
és eredményekkel, de ezek puszta ismerete nem segíti a nyelvtanítást:
a sikeres nyelvtanár azon is munkálkodik, hogyan válik bemutatható¬
vá, érthetővé és használhatóvá a nyelvről az elméleti nyelvészek által
alkotott modell, leírás. Így a nyelvtanár mintegy hidat épít az elméleti
és az alkalmazott nyelvészet között, melyen a sikeres, jól megválasztott
módszer vezeti át a nyelvtanulót.

Összegezve a gyermekeket tanító magyarnyelv-tanár jellemzőit, meg¬
állapíthatjuk:

s többnyire anyanyelvét tanítja idegen nyelvként,

s elkell sajátítania a nyelv külső szemléletének, megfigyelésének ké¬

pességét,

s ismernie kell a gyermekkorú tanulók esetében sikeres módszereket.

«lle