Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0009
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 10 [10]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000036/0009

OCR

1. ANYELVTANITÄS-NYELVTANULÄS KOMPLEX MODELLJE GYERMEKKORÚ NYELVTANULÓK ESETÉBEN , Eredményes munkáról csak akkor beszélhetünk, ha tudjuk, mit miért csinálunk, ismerjük a feladat végrehajtásának lendítő körülményeit és korlátait" (Hegyi 1967: 5). Hegyi figyelmeztetése nyomán haladva megvizsgáljuk a nyelvoktatäst-nyelvtanuläst („feladat”) mint komplex folyamatot, felsorakoztatjuk az ezt befolyásoló humán és tárgyi/külső tényezőket mint s lendítő körülményeket" és , korlátokat", hiszen ezek befolyásolják a tanítás-tanulás sikerét. Hegyi (uo.) tárgyi, személyi és módszertani feltételeket vizsgál egy olyan nyelvoktatási helyzetben, mely a múlt század 50-es, 60-as éveitől a század utolsó 10—20 évéig szinte kizárólagosan volt jellemző a magyarországi magyarnyelv-tanításra. A magyarul tanulni szándékozók elsősorban fiatal felnőttek voltak, a nyelvtanulói célcsoport homogenitása pedig évtizedeken át erősen befolyásolta a választott módszereket és az elkészült nyelvkönyveket is. Annak ellenére, hogy ma már minden életkorú célcsoport megtalálható mind a magyarországi, mind az anyaországon, sőt magyar nyelvterületen kívüli magyaroktatásban, Hegyi szemléletének máig ható érdeme a tanár meghatározó - és megváltozott — szerepének felismerése. Giay (1998) a nyelvoktatást befolyásoló tényezőket több szempontból közelíti meg: a feltételrendszer, a tudományos alapok és meghatározottság, illetve a módszertani, személyi és tárgyi feltételek alapján értékeli a magyarnyelv-oktatás helyzetét. A feltételrendszer elemei között vizsgálja a nyelv (magyar) sajátosságait, a tanulási helyzetet, a tanulók életkorát és egyéb jellemzőit, a csoportösszetételt, a tanulás időintervallumát, a rendelkezésre álló taneszközöket, illetve a nyelvoktatással szembeni elvárásokat és igényeket (Giay 1998: 247). Pedagógiai, tanulás-lélektani, pszicholingvisztikai és szociolingvisztikai tényezők között említi, hogy a magyar nyelv kevéssé ismert, a tanárok nagy része magyar anyanyelvű, a magyarul tanulóké ! A tanár szerepéről részletesebben vö. 1.1.1. fejezet

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
950.98 KB
Permalink to jpg
022_000036/0009.jpg
Permalink to ocr
022_000036/0009.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu