7. HATEKONY INTERVENCIOK A NOI SZERHASZNALAT KEZELESEBEN ® 119
(itt: absztinencia) jutalommal való megerősítése (Donatelle és mtsai, 2004)
vezetett eredményre. Traumatizált szerhasználó nők esetében az elfogadás- és
elköteleződésalapú (ACT) terápiák alapelveit felhasználva a betegségbelátás
növelése hozott eredményt, amely elősegítette az elköteleződést a terápia iránt
(pl. család, kapcsolatok fontossága), ezáltal növelve a terápián résztvevők ön¬
bizalmát (Lanza és mtsai, 2014).
7. ábra. A szerhasználat kezelése megközelítéseinek fejlődése a nemi különbségek szempont¬
jából az 1900-as évek közepétől napjainkig (Grella, 2008 nyomán; Gács-Kaló, 2017)
1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-2000-es évek 2000-napjainkig
au 2 Biológiai és Speciális Kapcsolati teória
Alert mintklieng pszichoszociälis csoportok &s
különbségek szervezetek Erősségekre alapozott kezelés
A nő mint anya Gyermek- Traumainformáció
A traumaspecifikus intervenciók (Fowler, 2011; McHugo, 2005; Messina, 2010)
olykor a speciális alpopulációkkal végzett terápiás munka hatékonyságát mu¬
tatták be. A szerhasználó nők száma arányaiban magasabb a börtönviselt és
a hajléktalan populációban a férfiakhoz képest (Open Society Foundations,
2018), ezért az ezeknek a csoportoknak nyújtott speciális szolgáltatás külö¬
nösen fontos lehet. À bürtôn-szintéren a traumafékuszü viselkedésteräpiäs
megközelites (McHugo, 2005) és a kapcsolatterapia (Messina és mtsai, 2010)
eszközeit felhasználó beavatkozások is eredményesnek bizonyultak. A hajlék¬
talan bántalmazott nők körében a holisztikus test-elme kapcsolatra alapozó
intervenciókat találták hatékonynak (McHugo, 2005). Traumatizált szerhasz¬
náló nőkkel végzett munkában a tudatos jelenlét (mindfullness), az interper¬
szonális kapcsolatok, az érzelemszabályozás és a distressztolerancia növelése
bizonyultak hasznos eszközöknek (McHugo, 2005). Szexuális vagy fizikálisan
bántalmazott szerhasználó nők csoportjában a pszichoedukációs jellegű prog¬
ramban különböző készségek elsajátítása és a szociális funkcionálás segítése
zajlott hatékonyan (Fallot-Harris, 2002). Végül szerhasználó anyák számára a
mentalizációs készség fejlesztése (MBT) volt célravezető az intervenciók haté¬
konyságának vizsgálata alapján (Suchman és mtsai, 2010).