OCR Output

6.3. MÓDSZERTAN ® 113

, Hát hozzám nem jól viszonyulnak, merthogy én vagyok az anya, tőlem elvárják, hogy
én stabil legyek, és igen is, hogy én miért nem álltam talpra, és hogy miért vagyok...
Miért ment be az egész ház feljelenteni engem, mert összefogtak ellenem." (V4 2010)

A szerhasználói norma szerint a gyermeknek az anya mellett van a legjobb
helye (a többségi normával megegyezően), ezért bármire képesek, hogy , ne
vegyék el tőlük". Habár úgy gondolják, hogy a gyermekeik ismerete , anyai
szakértői tudás", mégis számos explicit és implicit tudás megszerzésére vo¬
natkozó kód utal a szerepmodellek és minták jelentésstrukturáló szerepére:
a saját anyjukkal (vagy más elsődleges gondozóval) való azonosulás vagy az
anyai minta teljes megtagadása, a fiatalabb testvérek felnevelésének tapaszta¬
lata, vagy más anyák megfigyelése a játszótéren, illetve az utcán. Ezek a meg¬
figyelések lassan elmaradnak, mert úgy értelmezik az így szerzett élményeket,
hogy ők nem felelnek meg az általános elvárásoknak, részben a múltjuk, a
megélt stigmatizáció, részben a szűkös anyagi lehetőségeik miatt. Miközben
az anyagi körülmények a korábbi élethelyzeteikhez képest stabilabbak a gyer¬
mektámogatási összegek miatt. Részben ezért is maradnak otthon három
évig, amellett hogy úgy vélik, a , jó anya otthon marad a gyerekkel".

A 6. ábra bemutatja a tematikus elemzés eredményeként kapott tématérképet.

Stigmatizáció

ANYAI SZEREPEK
S

6. ábra. Tématérkép az anyaság élményéről. (Jelmagyarázat: nagybetűs = fotéma;

félelem

társadalmi elvárások

negatív érzések

aggodalom

megváltozott

életkörülmények / GYERMEKKEL VALÓ

KAPCSOLAT

ANYASÁG
MINT FORDULÓPONT

pozitív érzések

céltudatosság autonómia érzése

kisbetűs — altéma; vonal - erős kapcsolat; szaggatott vonal - gyenge kapcsolat)