OCR Output

6. AZ INTÉZMÉNYESÜLÉS KORA (1948 UTÁN)

Rangot csak a család hosszan tartó jó vagyoni helyzetével lehet kivívni. [...] A rang¬
hoz tehát kell: vagyon, morál és múlt. Múlt nélkül nincs rang. Mindent: vagyont és
tisztességet az idő érlel, igazol, vagy cáfol.

És itt kapcsolódik bele a régen volt föld nagysága. Ez egyfelől közvetlenül határozza
meg a rangot, mondván: benne a vagyon és a morál egyaránt felhalmozódott (, nem
herdálták el"), másfelől közvetetten: a valamikor meglévő földterület nagysága még
hatással van a mai vagyoni állapotra is. A föld- és a ranghelyzet kapcsolatára akkor
derült fény, amikor egyenesen megkérdeztem: elveszíthető-e rang? A vélemények meg¬
oszlottak. A jó ranghelyzetűek többsége azt mondta, hogy igen, a rossz ranghelyze¬
tűek többsége viszont azt állította, hogy nem. A jó ranghelyzetűek azzal indokolták
a válaszukat, hogy a rangot a föld adta, s most, minthogy nincs föld, nincs rang sem.
[...] Idézet egy rangos apa és lánya közti párbeszédből:

— Régen én voltam valaki. Az elsők között voltam. Tegyél az első csoportba.

— De a mai kell!

— Akkor tegyél az utolsóba. Sok mindent elvettek tőlünk. (Pápay 1989:29)

A rossz ranghelyzetűek , egy kicsiny csoportja" szerint is elveszíthető a rang, de
jellegzetes bizonytalansággal, normatív módon, a kor Magyarországán éppen
nem létező demokráciára hivatkozva:"" , A rangot a múltból hozták, a demok¬
ráciában már egyformának kell lenni [kiemelés tőlem — D. Cs.]." (Pápay 1989:30)
A , múlt továbbélésének" egy ,gyönyörű" példája a történet, amely szerint az
első kommunista párttitkár el akarta érni, hogy a párttagok dolgozzanak he¬
lyette, , mert a titkárnak sok a dolga". Pápay szárazon megjegyezte, hogy itt ,a
feudalizmus legstabilabb intézményrendszere, a robot, majdnem találkozott a
jövő társadalmával". (1990:53) Amikor Szelényi , rendinek" nevezi a szocializmus
redisztributív struktúráit, az kevesebb ugyan, mint elmélet, de több mint me¬
tafora.

Visszatérve az 1980-as évek rangsorának történelmi meghatározottságaira:
az ,alsók" többsége ilyen szentenciákat hangoztatott:

A régi kuláknak hiába vették el a földjét, a régi rangjuk megmaradt." , A tsz bejött,
elvitte a vagyont, de a rang megmaradt." , Aki kulák volt, annak még ma is van te¬
kintélye, s a tekintélyt nem vehetik el, mert amíg világ a világ, az mindig C. vagy M.
marad. (Pápay 1989:31)

107 ,A politikai életben való szereplés nem rangképző forrás, az emberek nemigen vállalkoznak
közszereplésre. Tapasztalatuk, hogy 1945 után a nincstelenek kerültek hatalomra, itt pedig a
földhiányt morálisan is megítélik." (Pápay 1989:58)

* 393 "