OCR
DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G megjegyzi: ,én is azzal keresem a nagyobb pénzt, hogy fusiban eljárok villanyt szerelni..." (uo.) Fusiban, tehát hivatalosan illegálisan. S ezt sem a rend őre, sem az ezt leíró Moldova nem találta problematikusnak. Egyébként a zenész járhatott volna rosszabbul is, lásd egy másik igazoltatást: egyiküket... ismertem... de azért igazoltattam őket [kiemelés tőlem — D. Cs.]. — Nincs nálunk a személyi. — Akkor elöällitom magukat.” (Moldova 1988:146). Az elözetesbe helyezett gyanüsitott pedig meg rosszabb helyzetbe is kerülhetett: — Most mär inkább akad kocsi?" — mondja az egyik nyomozó -, de régebben folyton gyalog kellett járnunk nemcsak a városon belül, de az egész országban. Előfordult, hogy messze a keleti határról hoztam fel egy gyanúsítottat megbilincselve, az állomáson [...] odabilincseltem a váróteremben egy padhoz, és átmentem ebédelni a restibe. Nyíregyházán át kellett szállnunk, addigra megint megéheztem, ott már nem hagyhattam a váróteremben az emberemet, a ruhatárba adtam le megbilincselve [kiemelések tőlem — D. Cs.]. Moldova tényleg zseniális, mert amikor azt hinnénk, a helyzet abszurditása fokozhatatlan, ő így folytatja: , [az éppen szolgálatban lévő rendőrök! óvatos oldalpillantásokkal felmérnek, úgy látszik, megbízható ember benyomását tehettem rájuk, mert beinvitálnak egy kocsmába, leülünk, egy-egy felest és korsó sört rendelnek." (i. m. 184) S a megbízható ember megírja a történetet, először az akkor 7-800 ezer példányban kinyomtatott Népszabadságban folytatásokban, majd egy állítólag több mint félmillió példányban eladott könyvben. A „sajät-csoport” szämära s egy másik, ?? rendkívül hevesen elutasított másságcsoportot a melegek jelentik.585 Miért is? Egyrészt, mert a , homoszexuális bűnözés" kifejezéssel többször is találkozhatunk a rendőrriportban, és csak mintegy mellesleg, a 244. oldalon hangzik el először, hogy a homoszexualitás önmagában nem bűncselekmény. Másrészt többségük értelmiségi (!), harmadrészt pedig túlságosan ápoltak, adnak magukra, tehát megsértik a lepu-kultúra normáját is. 381 Bár történetesen éppen ebben a jelenetben elutasította kérelmüket a főnökük, ezért tömegközlekedéssel indulnak el, hármasban az íróval. 382 Bár a korabeli homofóbok számára megvolt a kapcsolat: , leginkább a cigánygyerekeket kedveli — a homoszexuálisokat általában vonzza a barna bőr." (Moldova 1988:244) 383 A könyv kizárólag a , homoszexuális"? vagy a , buzi" kifejezéseket használja. * 366 *