DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G
megjegyzi: ,én is azzal keresem a nagyobb pénzt, hogy fusiban eljárok villanyt
szerelni..." (uo.) Fusiban, tehát hivatalosan illegálisan. S ezt sem a rend őre, sem
az ezt leíró Moldova nem találta problematikusnak.
Egyébként a zenész járhatott volna rosszabbul is, lásd egy másik igazoltatást:
egyiküket... ismertem... de azért igazoltattam őket [kiemelés tőlem — D. Cs.].
— Nincs nálunk a személyi. — Akkor elöällitom magukat.” (Moldova 1988:146).
Az elözetesbe helyezett gyanüsitott pedig meg rosszabb helyzetbe is kerülhetett:
— Most mär inkább akad kocsi?" — mondja az egyik nyomozó -, de régebben folyton
gyalog kellett járnunk nemcsak a városon belül, de az egész országban. Előfordult,
hogy messze a keleti határról hoztam fel egy gyanúsítottat megbilincselve, az ál¬
lomáson [...] odabilincseltem a váróteremben egy padhoz, és átmentem ebédelni a
restibe. Nyíregyházán át kellett szállnunk, addigra megint megéheztem, ott már nem
hagyhattam a váróteremben az emberemet, a ruhatárba adtam le megbilincselve
[kiemelések tőlem — D. Cs.].
Moldova tényleg zseniális, mert amikor azt hinnénk, a helyzet abszurditása fo¬
kozhatatlan, ő így folytatja: , [az éppen szolgálatban lévő rendőrök! óvatos oldal¬
pillantásokkal felmérnek, úgy látszik, megbízható ember benyomását tehettem
rájuk, mert beinvitálnak egy kocsmába, leülünk, egy-egy felest és korsó sört
rendelnek." (i. m. 184) S a megbízható ember megírja a történetet, először az
akkor 7-800 ezer példányban kinyomtatott Népszabadságban folytatásokban,
majd egy állítólag több mint félmillió példányban eladott könyvben.
A „sajät-csoport” szämära
s egy másik, ?? rendkívül hevesen elutasított másságcsoportot a melegek je¬
lentik.585
Miért is? Egyrészt, mert a , homoszexuális bűnözés" kifejezéssel többször is
találkozhatunk a rendőrriportban, és csak mintegy mellesleg, a 244. oldalon
hangzik el először, hogy a homoszexualitás önmagában nem bűncselekmény.
Másrészt többségük értelmiségi (!), harmadrészt pedig túlságosan ápoltak, adnak
magukra, tehát megsértik a lepu-kultúra normáját is.
381 Bár történetesen éppen ebben a jelenetben elutasította kérelmüket a főnökük, ezért
tömegközlekedéssel indulnak el, hármasban az íróval.
382 Bár a korabeli homofóbok számára megvolt a kapcsolat: , leginkább a cigánygyerekeket kedveli
— a homoszexuálisokat általában vonzza a barna bőr." (Moldova 1988:244)
383 A könyv kizárólag a , homoszexuális"? vagy a , buzi" kifejezéseket használja.