OCR
DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G tartású asszony. Véget nem érő tojástömeget tört a rizsfelfújtba. A ház négy vicés, borpincéjük van vidéken. (Németh 1988/1937:47) 4.4 SZABO ZOLTAN 4.4.1 A tardi helyzet A tardi helyzet (Szabó 1986/1937)" megjelenése után Veres Péter írt egy recenziót, amelyben az alig huszonöt éves szerzőt a , jobboldali fiatalság útkereső csoportjához" sorolja — alapjában véve helyesen, bár az érvelés folytatása már félresiklik: Ez az ifjúság nem leli a politikai formát az új Magyarországért és a saját érvényesüléséért való harchoz, tehát ebben a formában éli ki. Programmá emelte a megismerést, mert nincs ereje a cselekvéshez. Baloldali nem tud és nem mer lenni, részben mert osztálykötöttségeivel nehéz volna leszámolnia, részben mert egy belénevelt ideológia is gátolja. Antiszemitasága is akadályozza ebben. Azt hiszi — s nagy propaganda s bizonyos látszatvalóság is erősíti e hitében — hogy a baloldaliság a zsidóság kiváltsága, és ő nem akar , rossz társaságba" kerülni. A magyar valóság... viszont a radikalizmus felé hajtja. Így született meg a sajátos magyar jobboldali szociálradikalizmus... (idézi Huszár 1986:ix—x) Nem fair érvelés, mert s nem törvényszerű, hogy a Horthy-rendszerrel szemben kritikus világszemlélet vagy csak baloldali, vagy csak szélsőjobb legyen; s a Horthy-korszakban végülis az egész népi mozgalom , cselekvésre képtelennek" bizonyult; e antiszemitizmus: éppen Veresnek voltak antiszemita megnyilvánulásai (lásd pl. Veres 1990/1937:355-356), mig Szabo Zoltan azon kereszteny ertelmisegiek közé tartozott, akik majd nyílt levélben tiltakoznak az első zsidótörvény ellen. Németh László mellett Szabó Zoltán bizonyítja a legjobban, hogy a népi írók nem okvetlenül voltak , népi származásúak": a dédapja volt paraszt, a nagyapja mozdonyvezető, az apja pedig MÁV vasúti mérnök. Katolikus háttérrel 166 A tardi helyzet először 1936-ban jelent meg, de az általam használt reprint az 1937-es kiadást nyomta újra. + 190 +