DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G
3.5 táblázat. A Diáknyomor-kutatás (1912) nemzetiségi diákjai
A felvett diákok anyanyelve Közülük ösztöndíjban
% reszesül
%
Magyar 703 87,2% 43 68,3%
Nemet 52 6,5% 6 9,5%
Tót [szlovák] 20 2,5% 1 1,6%
Horvät-szerb 18 1,2% 9 14,3%
Romän 10 2,2% 4 6,3%
Egyeb 3 0,4% - =
Ebből a táblázatból kitűnik, hogy a felvétel 806 diákja közül 87,296 volt magyar
es 12,8% nemzetisegi. Ezzel szemben az ösztöndíjasok közül csak 68,396 volt
magyar és 21,7% nemzetiségi. A nemzetiségiek tehát az ösztöndíjak kiadásánál
előnyben részesülnek, és önkéntelenül felébred bennünk a gyanú, hogy ennek
oka a nagyszámú nemzetiségi ösztöndíjon kívül főleg abban rejlik, hogy az ural¬
kodó nemzetiségi politika hívei a nemzetiségi fiúkat a magyar politikának ösz¬
töndíjakkal való támogatásának (?) akarják megnyerni. (Bosnyák 1912:240)
o
horvát 3,3% 9,2%
8,8%
ruszin
2,3%
magyar
48,1%
3.5 ábra. A Magyar Korona országainak (Magyarország Horvátországgal együtt)
nemzetiségi viszonyai, 1910 (99)