OCR Output

DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G

s melyek a releváns? társadalmi szereplők (egyének, csoportok, intézmények,
, struktúrák", , mechanizmusok?" stb.);

s e társadalmi szereplők milyen releváns , tulajdonságokkal" rendelkeznek,
vagy, másként közelítve, milyen pozíciókat töltenek be a társadalomban,
illetve ezzel szoros összefüggésben;

s e tulajdonságok vagy pozíciók (s természetesen az ezeket betöltő egyének/
csoportok) milyen viszonyban állnak egymással (tehát, ha van pl. egy ,,ural¬
kodó osztály", akkor nyilván van , kizsákmányolt osztály" is, és e két pozíció
nyilvánvalóan kapcsolatban áll egymással; vagy, egy semlegesebb példával
élve, ha van , középosztály", akkor társadalmi csoportoknak , kell" lenniük
, fölötte", illetve „alatta” is stb.).

+ Milyen tipikus/gyakori/problematikus stb. cselekvesek köthetök az egyes
társadalmi cselekvőkhöz, ezek mennyire tudatosan bizonyos célok elérésére
irányuló cselekvések (, direkt csinálják"), és mennyiben ,hamis célokat"?
kitűző cselekvések? Mi vezérli ezeket a cselekvéseket: önérdek, társadalmi
normák, a puszta, konformista megszokás, a félelem stb.? Mely cselekvések¬
nek lehetnek, és milyen nem szándékolt következményei, amelyek függetle¬
nek a cselekvők tudatos céljaitól, esetleg kifejezetten ellentétesek azokkal?"

Az ilyen társadalomképek szélsőséges mértékben különbözhetnek egymástól,
számos szempont szerint, amelyek közül itt és most egyelőre a kidolgozottság
szintjét említeném: a , pénz beszél, kutya ugat" típusú szólás éppúgy egyfajta
társadalomképet fogalmaz meg, mint egy diákok nemzedékeinek tanított, több
száz oldalas szociológiai klasszikus.

Az előbbi, nevezzük így, hétköznapi (laikus) társadalomképek, illetve a pro¬
fesszionális, tehát szociológiai társadalomképek felfoghatók egy — rendkívül

, Én azt tartanám ideálisnak, ha Önök az Idegen Szavak és Kifejezések Szótárával járnának az
órámra..." mosolygott diákjaira bibliai szakálla felett Komoróczy Géza tanár úr első egyetemi
félévem egyik óráján. A mai fiatalok feltehetően még kevesebb , klasszikus kultúrsznob" kifejezést
értenek, mint a 20. századi generációk (ugyanakkor sokkal több vadonatúj kifejezést, amelyet az
idősebbek annál ritkábban ismernek), viszont az okosmobilok korában másodpercek alatt utána
tudnak nézni bármely szó jelentésének (feltéve, ha a tanár jól artikulált, vagy, őszintébben, ha
felírta a táblára vagy a ppt-re). Higgyék el, az idegen kifejezések használatának nem (mindig) a
tudálékosság az oka... de azért igyekszem majd a továbbiakban némi önmérsékletet tanúsítani.
Ez ugyanis értelmezésfüggő. Példának okáért, lehet, hogy valaki szent meggyőződéssel vallja:
, az egész társadalom javát szolgálja", hogy létezik a kiváltságosok egy szűk csoportja, amelyhez
, mellesleg" ő is tartozik, és lehet, hogy ezt sokan el is hiszik neki — de az is elképzelhető, hogy
az elfogulatlan megfigyelők szerint ez a társadalomkép pusztán az illető (és csoportja) saját önző
érdekeit szolgáló ideológia.

Példának okáért: autósok egy csoportja, szándékai szerint azért, hogy megakadályozza a dugó
kialakulását, egy kerülőutat választ — mire ezen a kerülőúton fog dugó kialakulni.

=
i

+ 20 +