2. A FONETIKA TANÍTÁSA, TÍPUSFELADATOK, GYAKORLATOK
4. Két képet mutatunk a gyereknek (fül és tűz) — amikor a fület ábrázoló
képet látja leguggol, amikor a tüzet látja felugrik.
a) Előbb megmutatjuk a képeket és kimondjuk a szavakat: fül-tűz
b) Mutatjuk az egyik képet; fiil, és leguggolunk, majd mutatjuk a másik
képet; tűz- nagyot ugrunk
c) Megkérjük, hogy utánozzon. Mutatjuk a képet és a megfelelő cselek¬
vést végzzük.
d) Mutatjuk a képet, mondjuk mit látunk és a gyermek a megfelelő cse¬
lekvést végzi.
e) A fül vagy a tűz szavakat mondjuk és a megfelelő cselekvést végzi
a gyermek.
f) A 2. feladatnál használt képeket csoportosítjuk, a fül alá tesszük az ü
hangot tartalmazó szavakat, a tűz alá az ű hangot tartalmazókat.
g) Mondjuk a képen látható szavakat, ő pedig a megfelelő cselekvést végzi
(leguggol vagy ugrik)
5. Ha pontok helyére ü vagy ű betűt írsz, szavakká változnak a betűk.
..t, h...t, m...t, ...d...l, t..., s...n, ...], s...t, f...t, gy...jt, f..., f...1, t...z, k...rt, m...,
f...ty...1, gy...r..., S...r..., keszty..., tet..., ...st, bet..., ...zenet, fés..., egyszer...
Magánhangzók együttes gyakorlása
1. Olvasd el a szavakat!
Aa — ma, fa, alma, mama, papa, hat, Anna, barna
Áá — ház, vár, sál, váza, sárga, Klára, Tamás, András
Ee -— ember, emelet, eper, elem, este, ered, meder
Éé - én, hét, kép, étel, élet, Éva, éber, gép, ég
li — Ki? Mi? ti, diák, állni, lakni, Ilona, Imre, kicsi, kifli
Ít — ír, tíz, víz, híd, hír, íj, íz