OCR Output

II. A KIEJTÉS TANÍTÁSA

1. Az elején ellenőrizzük egyenként a diktált szavakat, és mindig írjuk
fel a táblára, vagy legyen nálunk papíron felírva a helyes íráskép, amit
fel tudunk mutatni!

2. Tanítsunk egyúttal általános helyesírási szabályokat, pl. a főnevek és
melléknevek végén az ó,ő,ú,ű mindig hosszú (rádió, televízió, diszkó),
a főnevek végén sosincs á, mindig csak a van (fizika, matematika,
saláta, Amerika, Afrika), az i mindig rövid a szavak végén, kivéve: sí.

4.2. SZEMELYNEVEK MAGYAR-,
ILLETVE ANYANYELVI MEGFELELÖJEVEL

Diktäljunk magyar nôi- és férfineveket és kérjiik a nyelvtanuldkat, hogy
döntsék el, vajon férfi vagy női névről van-e szó, és írják is be a megfelelő
helyre. Ellenőrzés után, a magyar alak mellé írják oda az anyanyelvükben
használt verziókat! Ez a feladat kulturálisan is érdekes, a csoporttagok
érdeklődést mutatnak egy-egy név több változata iránt, és egyúttal kö¬
zelebb kerülhetnek a magyar nevekhez is.

Mária
József
János

Katalin

2. táblázat: Nevek

Fel lehet dobni a feladatot friss statisztikai adatokkal is, pl. egy 2017-es
felmérés szerint a leggyakoribb magyar női és férfinevek az alábbiak
voltak: (persze diktáljuk őket, hogy gyakoroljanak!)

Anna, Lili, Emma, Hanna, Panka, Eszter
Dániel, Bence, Hunor, Boldizsár, Marcell

Kérdezzük meg, hogy anyanyelvükben szerintük mely nevek vezethetik

most a listát, és azoknak próbáljuk meg megadni a magyar megfelelőjét,
ha van.

* 60 °