OCR Output

2. HOGYAN SEGÍTHETŐ A KIEJTÉS FEJLESZTÉSE?

két hangot. Azért is hatékony feladat ez, mert a visszacsatolás azonnali
és a tanár könnyen ellenőrizheti, hiszen csak végignéz a felemelt papírok
között, és könnyen látja, hogy mindenkinél piros-e a betű vagy fekete. Lehet
versenyt is játszani, ezzel serkentve a koncentrációt, így segíti a bevésés
folyamatát. Az ellenőrzés során pedig érdemes kimondatni is az adott szót,
hogy oda-vissza működjön a beszédpercepció és beszédprodukció.

2. FELADAT: Ennél a feladatnál csak egy számozott sorra lesz szüksé¬
günk, vagy arra sem. A feladat az, hogy a hallott szavak alapján írjanak

+ jelet, ha halljak a kívánt hangot, vagy - jelet, ha nem.

Ez a feladat abból a szempontból könnyebb, hogy egyszerre csak egy
hangra kell koncentrálni, a többitől megkülönböztetni. Az ellenőrzés
történhet azonnal minden egyes szó, vagy az összes szó elhangzása után.
Ha ügyesek, lehet nehezíteni a feladaton, és a végén megkérdezni, emlé¬
keznek-e a diktált szavakra.

3. FELADAT: Az előző feladat egy másik változata, amely során a gyako¬
rolni kívánt hang helyének a megállapítása a cél. Számjegyekkel kell jelöl¬
ni azt, amelyik szótagban hallja az adott hangot. Például ha az A hangot
kell meghallani, akkor a halom szó esetében 1 lesz a megoldás, a láda
szónál pedig 2. Lehet három vagy négy szótagú szavakkal kombinálni a

feladatot, de csak addig, amíg még képesek a nyelvtanulók koncentrálni.

Ezeket a feladattípusokat lehet variálni, változtatni rajtuk, kitalálni új
formákat. Elég kreatívak, lekötik a nyelvtanulók minden figyelmét, és
nem utolsó sorban rendkívül hatékonyak.

2.5. A HANGDIFFERENCIÁLÁS

A hangdifferenciálás során több hangot vetünk össze. A feladatokat
fokozatosan kell felépítenünk, kezdve a bemutatástól, a drilleken át,
a bonyolultabb hallásgyakorlatokig. Menete megegyezik a már bemuta¬
tott kiejtésgyakorlás fázisaival, ám itt több hang bemutatása, ismétlése
történik, és a feladatok variációs lehetősége is nagyobb. Lényeges itt is
a fokozatosság.