OCR
II. A KIEJTÉS TANÍTÁSA 2.3. A HELYES KIEJTÉS TANÍTÁSA LÉPÉSENKÉNT A HANGOSKÖNYV SEGÍTSÉGÉVEL Látjuk tehát, hogy a helyes kiejtés tanításának első lépése az artikulációs torna. Ez tulajdonképpen a bemelegítés. Ezt követi a gyakorolni kívánt hangizolált gyakoroltatása. A bemutatás fázisában célszerű elmagyarázni, képpel illusztrálni és megmutatni az adott hang pontos képzését. A hang izolált gyakorlása után következik a szótagban gyakoroltatás. Fontos, hogy a hang mindhárom fontos fonotaktikai pozícióban is szerepeljen, azaz szótag elején, közepén és végén is. Az automatizálás során fokozatosan építkezünk: kezdetben csak szótagokat ismételnek, majd rövidebb-hosszabb mondatokat, nyelvtörőket, szövegrészleteket, akár verseket vagy dalokat is. A ritmizálás és a dallam mindig támogatja a tiszta kiejtést. 2.4. KIEJTÉSGYAKORLÓ FELADATOK A HANGOSKÖNYV ALAPJÁN Az alábbiakban három könnyen és bármikor használható kiejtésgyakorló feladat bemutatása következik. A Hangoskönyv előre gyártott feladatokat tartalmaz, de pár perc alatt előkészíthetünk hasonló feladatokat, aktuális célunknak megfelelően. A gyakorlatok egyszerűségük és praktikuságuk miatt hatékonyak. További előnyük, hogy rajtunk múlik, mennyi időt szánunk a feladatra: a háromperces feladattól kezdve egész órát kitöltő gyakorlásra is alkalmasak. 1. FELADAT: Minden diák kapjon két-két lapot, amelyeken a gyakorolni kívánt két hang szerepel (pl. a — 0). Mondjunk olyan szavakat, amelyek vagy az egyik, vagy a másik hangot tartalmazzák, és a nyelvtanulóknak azt a papírt kell felmutatniuk, amelyik hangot hallották. Ez a feladat kitűnő arra, hogy a nyelvtanuló koncentrálhasson a két hang különbségére. A mozgással való összekötés is hasznos, nem kell írni semmit, csak választani kell. Érdemes kétféle színt is használni, amely valamilyen szempontból szemlélteti a két hang fiziológiai különbségeit, pl. az O borongós hangulata miatt lehet fekete, az A pedig valami vidámabb szín, például piros. Ilyen módon a szemléltetés is segít abban, hogy differenciáljuk a