2.3. A HELYES KIEJTÉS TANÍTÁSA LÉPÉSENKÉNT
A HANGOSKÖNYV SEGÍTSÉGÉVEL
Látjuk tehát, hogy a helyes kiejtés tanításának első lépése az artikulációs
torna. Ez tulajdonképpen a bemelegítés. Ezt követi a gyakorolni kívánt
hangizolált gyakoroltatása. A bemutatás fázisában célszerű elmagyarázni,
képpel illusztrálni és megmutatni az adott hang pontos képzését. A hang
izolált gyakorlása után következik a szótagban gyakoroltatás. Fontos, hogy
a hang mindhárom fontos fonotaktikai pozícióban is szerepeljen, azaz szó¬
tag elején, közepén és végén is. Az automatizálás során fokozatosan épít¬
kezünk: kezdetben csak szótagokat ismételnek, majd rövidebb-hosszabb
mondatokat, nyelvtörőket, szövegrészleteket, akár verseket vagy dalokat
is. A ritmizálás és a dallam mindig támogatja a tiszta kiejtést.
2.4. KIEJTÉSGYAKORLÓ FELADATOK
A HANGOSKÖNYV ALAPJÁN
Az alábbiakban három könnyen és bármikor használható kiejtésgyakorló
feladat bemutatása következik. A Hangoskönyv előre gyártott feladatokat
tartalmaz, de pár perc alatt előkészíthetünk hasonló feladatokat, aktuális
célunknak megfelelően. A gyakorlatok egyszerűségük és praktikuságuk
miatt hatékonyak. További előnyük, hogy rajtunk múlik, mennyi időt
szánunk a feladatra: a háromperces feladattól kezdve egész órát kitöltő
gyakorlásra is alkalmasak.
1. FELADAT: Minden diák kapjon két-két lapot, amelyeken a gyakorolni
kívánt két hang szerepel (pl. a — 0). Mondjunk olyan szavakat, amelyek
vagy az egyik, vagy a másik hangot tartalmazzák, és a nyelvtanulóknak
azt a papírt kell felmutatniuk, amelyik hangot hallották.
Ez a feladat kitűnő arra, hogy a nyelvtanuló koncentrálhasson a két hang
különbségére. A mozgással való összekötés is hasznos, nem kell írni semmit,
csak választani kell. Érdemes kétféle színt is használni, amely valamilyen
szempontból szemlélteti a két hang fiziológiai különbségeit, pl. az O boron¬
gós hangulata miatt lehet fekete, az A pedig valami vidámabb szín, például
piros. Ilyen módon a szemléltetés is segít abban, hogy differenciáljuk a