Az éneklés azért zseniális kiejtésfejlesztő módszer, mert ahhoz, hogy
tisztán énekeljünk egy hangot, szintén tisztán kiejtett magánhangzóra
van szükségünk. Mivel a magyar nyelvben egy magánhangzó mindig
csak egyetlen és ugyanazon hangot jelöli, lehetetlen éneklés közben
nem tisztán ejteni, ugyanis nem tudunk egyszerre kétfelé koncentrálni.
Ez még akkor is igaz, ha valakinek a hallása nem a legkifinomultabb, és
esetleg emiatt nem szeret énekelni. Ha túl tud lépni ezen a korláton, ő is
helyesen és pontosan fogja kiejteni a kívánt hangokat, mert ő is próbál
közben egy dallamot követni.
A magyar magánhangzókat csak úgy tudjuk helyesen kiejteni, ha ha¬
tározottan kinyitjuk a szánkat. Nem olyan evidens ez pl. ázsiai nyelvta¬
nulók számára, akik sokszor eltérő kulturális hátterükből fakadóan is
csak , motyognak" az órákon. Az ő esetükben kifejezetten örömteli és
hatékony az éneklés, míg a sorozatos felszólítás, hogy nyissák ki a száju¬
kat, vagy az artikulációs fonetikai gyakorlatok frusztráló lehet. Énekelni
általában szeretnek, kérés nélkül elvégzik azt a munkát egy dal ideje
alatt, amely egyébként hosszadalmas és fájdalmas lenne számukra és
a nyelvtanár számára is.
Ez azt is jelenti, hogy az igazán problémás hangok (egyénenként vál¬
tozó, hogy melyik magánhangzó okoz számára problémát) begyako¬
roltatásának gyors és kellemes módja lehet az éneklés. Természetesen
a dal kiválasztásakor rengeteg tényezőt kell úgy figyelembe venni, mint
a nyelvtanulók személyiségét, a tanult anyagot, a stílust, a szöveg nehéz¬
ségi fokát, vagy akár azt, hogy a jelentést mennyire tartjuk fontosnak.
Egy jól kiválasztott dal nagyban segítheti nemcsak a kiejtést, hanem
a szövegértést, szókincstanulást is, nem beszélve a kulturális értékekről,
amelyeket közvetíteni tudunk általuk.
Természetesen nem csak önmagában állhat egy dal feldolgozása
az órán, beépíthető az éppen tanult anyagba pl. hallásértés-feladatként.
A lényeg az, hogy a végén ne maradjon el a közös éneklés, amely során
azok is lehetőséget kapnak a gyakorlásra, akik bátortalanabbak. Jól be¬
vált trükk, ha másodjára, harmadjára úgy énekeltetjük a dalt, hogy arra
kérjük a csoportot, kiabáljon, vagy éppen nagyon halkan énekeljen, vagy
szomorúan, vidáman, mérgesen énekeljen. Ezek mind nagyon humo¬
ros, a csoportdinamika szempontjából összekovácsoló módszerek, amely