OCR
laszokkal. 1. Kell-e javítani a hibákat? A kezdeti nyelvtanulási módszereket a túlzott hibajavítás jellemezte, ez akommunikatív szemlélet megjelenésével drasztikusan csökkent. A magyar nyelvre vonatkoztatva nagyon fontos a kiejtési hibák javítása, ugyanakkor tudni kell, mikor és hogyan javítsuk azokat. 2. Ha kell, mikor kell javítani? A nyelvtanulás korai szakaszában muszáj javítani pl. a kiejtést, mert ha nem tesszük, helytelenül épül be a rossz forma. Amikor már a nyelvtanuló képes összefüggő mondatokban, folyamatosan beszélni, célszerű utólag javítani. A túlzott és azonnali hibajavítás frusztrálja a nyelvtanulót, és ez akadályozhatja őt a fejlődésben. 3. Mely tanulói hibákat kell javítani? A leggyakoribb és az értelemzavaró hibákat, továbbá a nyelvi veszélyeket magukban rejtő (stigmatizált) hibákat javítsuk (Krashen 1982)! 4. Hogyan kell javítani? Direkt hibajavítás, drillek formájában, vagy csak jelezni kell a hibát, kiemelni, magyarázatot hozzáfűzni, megerősíteni több példával, és gyakoroltatni. 5. Ki javítsa a hibákat? Tanár, nyelvi program, alkalmazás, labor, kiscsoportos feladatoknál csoporttársak, a tanuló önmaga is javíthatja saját hibáit. + 34 +