OCR Output

laszokkal.

1. Kell-e javítani a hibá¬
kat?

A kezdeti nyelvtanulási módszereket a túlzott
hibajavítás jellemezte, ez akommunikatív
szemlélet megjelenésével drasztikusan csök¬
kent. A magyar nyelvre vonatkoztatva nagyon
fontos a kiejtési hibák javítása, ugyanakkor
tudni kell, mikor és hogyan javítsuk azokat.

2. Ha kell, mikor kell
javítani?

A nyelvtanulás korai szakaszában muszáj
javítani pl. a kiejtést, mert ha nem tesszük,
helytelenül épül be a rossz forma. Amikor már
a nyelvtanuló képes összefüggő mondatokban,
folyamatosan beszélni, célszerű utólag javíta¬
ni. A túlzott és azonnali hibajavítás frusztrálja
a nyelvtanulót, és ez akadályozhatja őt a fejlő¬
désben.

3. Mely tanulói hibákat
kell javítani?

A leggyakoribb és az értelemzavaró hibákat,
továbbá a nyelvi veszélyeket magukban rejtő
(stigmatizált) hibákat javítsuk (Krashen 1982)!

4. Hogyan kell javítani?

Direkt hibajavítás, drillek formájában, vagy
csak jelezni kell a hibát, kiemelni, magyaráza¬
tot hozzáfűzni, megerősíteni több példával, és
gyakoroltatni.

5. Ki javítsa a hibákat?

Tanár, nyelvi program, alkalmazás, labor, kis¬
csoportos feladatoknál csoporttársak, a tanuló
önmaga is javíthatja saját hibáit.

+ 34 +