OCR Output

5. A HIBAJAVÍTÁS

5.1. FELADAT: MIT GONDOL AZ ALÁBBI KÉRDÉSEKRŐL?
BESZÉLJÉK MEG PÁRBAN!

a) Mely hibákat kell javítani inkább a tanárnak az órán: a kiejtési vagy
a nyelvtani hibákat?

Milyen mértékben kell a tanárnak javítani a hibákat?

Hogyan döntsük el, mely hibákat javítjuk, és melyeket nem?

Mit kezdjünk a visszatérő, javulni nem akaró kiejtési hibákkal?
Javíthatják-e egymást a nyelvtanulók?

b
c
d
e

e YS

5.2. KELL-E A HIBAKAT JAVITANI?

Régebben a hibajavítás a nyelvórák szerves része volt, mára viszont a hi¬
bázáshoz való lélektani hozzáállás megváltozott (Bárdos 2000: 219—222.).
Különbséget kell tenni tévesztés (mistake) és hiba (error) között. A té¬
vesztés csupán nyelvbotlás, figyelmetlenség vagy fáradtság eredménye,
az ilyen hibák javítására nem érdemes sok időt fordítani. Ha azonban
visszatérő, következetes hibázásról van szó, a hiba súlyosságától függően,
akár azonnal is érdemes javítani.

A hibák lehetnek kiejtési, nyelvtani, lexikai, nyelvhasználati, helyi és
globális hibák (Richards 1974). Forrásuk sokszor az anyanyelvben ke¬
resendők. Interlanguage-nek nevezzük az anyanyelvtől a célnyelv felé
haladó utat, amely során a saját nyelv befolyásolja a nyelvtanulást. Ennek
ismerete segíti a hibák feltárását és javítását.

© 33 ¢