OCR Output

4. A HELYESÍRÁS

Látható, hogy egyrészt a helyesírás és a kiejtés — a szótövekben — nem
választhatók el egymástól, másrészt azt is, hogy nagyban támogatják
egymást a nyelvelsajátítás folyamatában. A nyelvtanulók számára a ne¬
hézséget általában a türelmetlenség és a más nyelvek tanulása során
megszokott kezdeti gyors tempó lassabb volta jelenti. Célravezető lehet
az első alkalomtól kezdve beépíteni a helyesírás és kiejtés gyakorlását,
akár bemelegítő, pihentető feladatként is, hiszen ezek olyan készségek,
amelyek hosszabb időt (ráadásul nyelvtanulónként eltérő időt) igényel¬
nek. Fontos, hasznos és érdekes is megértetni a magyar nyelv alapvető
tulajdonságait, a kiejtés elvét és a jelentés-megkülönböztető szerepet,
akár képekkel illusztrálva, hogy már az első pillanattól ki tudjunk ala¬
kítani igényt a pontos és helyes írásra, beszédre. Ez a kezdeti energia- és
időbefektetés a későbbi nyelvtanulás során meghozza gyümölcsét.

tévé ló lő

5. ábra: Jelentés-megkülönböztetés szemléltetése

4.3. HOGYAN FEJLESZTHETŐ A HELYESÍRÁS?

A helyesírás gyakoroltatása ugyanolyan kreatív lehet, mint a nyelvta¬
nítás többi készségének fejlesztése. Nem lehet különválasztani és csak
önmagában kezelni, mindig egy másik készség részeként érdemes gyako¬
roltatni. Helyesírásra mindig szükség van, akkor is, amikor értelmezzük
az olvasottakat, tehát szövegértési feladatoknál, és akkor még inkább,
amikor írni kell, akár diktálás, akár fogalmazás formájában. Helyesírá¬
si gyakorlat lehet akár ismétlő jelleggel a tanult szavak leírása, diktá¬
lása, vagy a hiányzó hangok beírása, keresztrejtvény, játékos kvíz stb.
A tanár kreativitása szab határt az alkalmazott feladatoknak és mód¬
szereknek. Természetesen a nyelvtanulót vagy csoportot megismerve

+ 31 +