OCR
3. A HALLÁSÉRTÉS ÉS A KIEJTÉS KAPCSOLATA 3.1. FELADAT: ÖN SZERINT MELYIK ÁLLÍTÁS IGAZ? ~ a b c d A beszédértés és a kiejtés összefügg / nem függ össze. A megfelelő kiejtés segíti / nem segíti a szövegértést. A nyelvtanulás első pillanatától kell / nem kell a kiejtést fejleszteni. Minél több a tanult anyag, annál több /annál kevesebb marad meg belőle. e) Az alkalmazott anyag csak kis mértékben legyen nehezebb / jóval nehezebb legyen, mint a nyelvtanuló pillanatnyi szintje. Zu 3.2. AZ INPUT- ES OUTPUT-HIPOTEZIS A beszédértésnek és a kiejtésnek meghatározó szerepe van a szóbeli kommunikációban (Szende 2005). A kiejtés és a hallásértés reverzibilis, kölcsönösen oda-vissza-ható folyamat. A tanuló általában úgy és anynyira hallja meg az idegen ajkú szövegeket, amennyire és ahogy ő maga kiejtené. Az input-hipotézis lényege az, hogy az anyanyelv-elsajátítás mintájára, felismeri a kezdeti néma, inkubációs szakasz létezését, amelyet egy késleltetett szóbeli válasz követ. Az idegennyelv-tanulás során is megfigyelhető ez a jelenség, a probléma csak az, hogy általában nincs idő kivárni azt az időt, amikor a nyelvtanuló magától, teljes önbizalommal megszólalna. Az output-hipotézis lényege az, hogy a hallott anyagból (input) mennyit tud befogadni. Észrevették (Palmer 1917), hogy az input mennyisége nem feltétlenül függ össze a befogadás mértékével, azonban a hallásértés fejlesztése a kiejtési nehézségekre is kedvezően hat. Krashen a bemeneti anyagot is vizsgálta, és úgy találta, hogy célravezető az, ha a nyelvtanuló pillanatnyi szintjénél csak kevés mértékben magasabb szintű a nyelvi anyag, így fokozatosan lehet fejleszteni és lépésről lépésre haladhat előre, elérhető célok teljesítésével (Krashen 1982). + 27 +