OCR
I. A KIEJTÉSTANÍTÁS FONTOSSÁGA a nyelvtanulás intenzitása motiváció intelligencia önbizalom és gátlásosság nyelvi stressz és szorongás célnyelvi kulturális érdeklődés viselkedésmód és identitás 4. táblázat: 3. feladat (a táblázat első sorának értékei: 0 - egyáltalán nem fontos, 1 - minimális mértékben fontos, 2 - kevésbé fontos, 3 - fontos, de nem kulcsfontosságú, 4 - elég fontos, 5 - elemi fontosságú) 2.2. A KIEJTÉST BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK 2.2.1. A motiváció, a viselkedésmód és az identitás A kiejtést befolyásoló tényezők közül leggyakrabban említik az anyanyelvből származó akcentus nehézségeit, az életkort, a nyelvi környezet fontosságát, a nyelvérzék meglétét vagy nemlétét, a viselkedésmódot, identitást és a motivációt, melyek közül talán az utóbbi a legfontosabb. Ha nincs motiváció, azaz törekvés a jó kiejtésre, általában nehéz eredményt elérni. A motiváció meglétével vagy nemlétével fontos a nyelvtanárnak tisztában lennie, hiszen enélkül nem tud létrejönni a nyelvtanulás. A viselkedésmód és az identitás szintén kulcsfontosságú fogalmak, hiszen csak az a nyelvtanuló motivált, aki szimpatizál a tanult nyelvvel és kultúrával. Pszicholingvisztikai megközelítések szerint az empátia és az énkép rugalmassága is fontos. + 24 +