I. A KIEJTÉSTANÍTÁS FONTOSSÁGA
a nyelvtanulás
intenzitása
nyelvi stressz
és szorongás
célnyelvi kultu¬
rális érdeklődés
viselkedésmód
és identitás
4. táblázat: 3. feladat
(a táblázat első sorának értékei: 0 - egyáltalán nem fontos, 1 - minimális
mértékben fontos, 2 - kevésbé fontos, 3 - fontos, de nem kulcsfontosságú,
4 - elég fontos, 5 - elemi fontosságú)
2.2. A KIEJTÉST BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK
2.2.1. A motiváció, a viselkedésmód és az identitás
A kiejtést befolyásoló tényezők közül leggyakrabban említik az anya¬
nyelvből származó akcentus nehézségeit, az életkort, a nyelvi környezet
fontosságát, a nyelvérzék meglétét vagy nemlétét, a viselkedésmódot,
identitást és a motivációt, melyek közül talán az utóbbi a legfontosabb.
Ha nincs motiváció, azaz törekvés a jó kiejtésre, általában nehéz ered¬
ményt elérni. A motiváció meglétével vagy nemlétével fontos a nyelvta¬
nárnak tisztában lennie, hiszen enélkül nem tud létrejönni a nyelvtanu¬
lás. A viselkedésmód és az identitás szintén kulcsfontosságú fogalmak,
hiszen csak az a nyelvtanuló motivált, aki szimpatizál a tanult nyelvvel
és kultúrával. Pszicholingvisztikai megközelítések szerint az empátia és
az énkép rugalmassága is fontos.