OCR Output

A HANGTAN SZEREPE AZ IDEGENNYELV-OKTATÁSBAN

A hangsorok szegmentális elemei mellett idegennyelv-oktatáskor, -tanu¬
láskor figyelemmel kell lenni a hangsorok egészét irányító szupraszeg¬
mentális elemeire (a hangsor zenei elemeire). Ezek az elemek ugyanis
(a hangsorhoz hasonlóan) egyediek, nyelvhez kötöttek lehetnek. Az ál¬
talános fonetika által tárgyalt, s egyben a magyar nyelvben is tanítan¬
dó szupraszegmentális jelenségek a hanglejtés (intonáció), a hangsúly,
a beszédtempó, a beszédritmus, a hangerő, hangszínezet és (az általam
ide sorolt) a szünet (bővebben lásd Vicsi 2013: 51-52). Ugyan minden
nyelvben jelen lévő fonetikai (sőt némelyik -— például a szünet — fonoló¬
giai relevanciájú, mivel a magyarban nem zöngétlenít) entitások ezek,
nyelvtanuláskor mégis érdemes mindegyiket külön tanulni, elsajátítani
(ezek nehézsége nyelvenként, nyelvtípusonként változik). Az egyes tí¬
pusok helyes elsajátítása nem csak a hangélmény miatt fontos, mivel a
hanglejtés, a hangsúly (főként a logikai hangsúly) és a szünet jelentésmó¬
dosító szerepű is lehet, így azok megfelelő használata a kommunikáció
jelentéstartalma szempontjából is fontos.

Idegen nyelv tanulásakor sok mindenre kell figyelni: a nyelv egyes
részei ideális esetben más-más hangsúlyozással vannak jelen a nyelvta¬
nulás szakaszaiban (például az angol nyelv beszédhang-állományának
helyes elsajátítása — kiejtése — a nyelvtanulás elején kezdődik, a magyar
vagy szlovák nyelv esetében nem; a nem latin betűvel író nyelvek beszé¬
lői számára ugyanakkor például már a nyelvtanulás kezdetén fontos a
magyar betűk és beszédhangok megismerése). A tanulás folyamán fon¬
tos azt is felismertetni, megismertetni a tanulókkal, hogy a nyelv több
változatból (így például beszéltnyelv-változatokból is) áll, azok ismerete
és megfelelő használata például akommunikációs siker egyik kulcsa.

Jelen kötet sorba veszi a magyar mint idegen nyelv hangtanoktatá¬
sának alapvető kérdéseit, problémáit. A kiejtést érintő egyes témakö¬
rökhöz módszertani útmutatóval és feladatsorokkal segíti a mindenkori
használót, jelen esetben a magyar mint idegen nyelv kurzus hallgatóit,
azaz a jövő MID-pedagógusait. A gyakorläs-gyakoroltatäs folyamán a
magyar kiejtés mindkét végét figyelembe véve igyekszik gyakoroltatni az
artikulációs és percepciós sajátosságokat.

, Hallgatni arany, beszélni ezüst" — mondja a mondás. Ez az állítás
azonban más fényben tűnik fel, ha valamely idegen nyelv hangtanának
fényében hangzik el. Mindkettő gyakorlásához, tanításához sok sikert
kívánnak e kötet szerzői.

+ ]4 +