Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000029/0000

A magyar kiejtés tanítása

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Gyöngyösi Lívia, Kampó Ildikó, M. Pintér Tibor
Title (EN)
Teaching of Hungarian Pronounciation
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
egyetemi jegyzet
022_000029/0009
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 10 [10]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000029/0009

OCR

A HANGTAN SZEREPE AZ IDEGENNYELV-OKTATÁSBAN cezúrát is tesz az idegennyelv-tanulás percepciós és artikulációs fázisai közé. Mivel a nyelv beszélt változata is számos változattal rendelkezik (köztük dialektális és szociolektális változatokkal), illetve az ún. lazításos jelenségek (erről bővebben Lanstyák 2009: 65—105) elsősorban a kiejtést jellemzik, a helyes, pontosabban adekvát kiejtés elsajátíttatása mellett a hallás, percepció gyakorlására is nagy hangsúlyt kell fektetni (gondozatlan vagy gyors beszédben például a magyar "hull! és "hol, túl és tol hangsorok kiejtése identikussá válhat, a helyes értelmezésben a szövegkörnyezet — például a grammatika - segíthet). Az idegennyelv-tanulás folyamán elsajátított vagy elsajátítandó minták egyike az adott nyelvi kiejtés, amely a nyelvet tanuló korának, a saját és elsajátítandó nyelv artikulációs bázisai közti különbségek függvényében különböző nehézségű lehet. Az adekvát kiejtés elsajátítására vonatkozóan nincs egységes elfogadás — amíg a kommunikációt nem zavarja, nem jelent különösebb negatívumot. Az adekvát kiejtés (és így egyben elsajátítása is) két alapvető részből tevődik össze: a szegmentális és szupraszegmentális elemek megfelelő, a nyelvváltozat normájához igazodó artikulációs szabályrendszeréből, normáiból (de nincs köze például a lexikális, esetleg mondatépítő szabályokhoz; ezen általánosság alól kivételt jelent némelyik szupraszegmentális jelenség, amelyeknek jelentésmeghatározó szerepük lehet, mint például a szó-, szakasz- vagy mondathangsúly, azonban ezek használata sokkal inkább pragmatikai, mint hangtani kötöttségű). A beszéd eme két alapvető elemének megfelelő gyakorlása alapvető fontosságú a helyes magyar kiejtés elsajátításában. Idegennyelv-elsajátítás folyamatában egyformán kiemelten kezelendők az artikulációs és akusztikai gyakorlatok — akár játék formájában is. A beszélt kommunikáció minkét végpontja (beszélő és hallgató) ugyanazon szabályok mentén építi fel a beszédet, a kommunikációt: éppen ezért nyelvtanuláskor nem csak a saussure-i langue elemeit kell előtérbe helyezni, hanem az akusztikum és pragmatikum kapcsolatából eredő instanciákra is hangsúlyt kell fektetni. A beszéd komplexitását többféleképpen lehet ábrázolni (akár annak hangsúlyozni kívánt elemeit kidomborítva), az alábbi egyszerű ábra a beszéd információfeldolgozásának szintjeit ábrázolja — befogadói oldalról elsősorban az adekvát akusztikum fontosságát kiemelve, jelezve, hogy a grammatikai feldolgozás csak az észlelés akusztikai és fonetikai/fonológiai szintje után

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1751 px
Hauteur de l'image
2480 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.1 MB
Lien permanent vers jpg
022_000029/0009.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000029/0009.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu