OCR
A HANGTAN SZEREPE AZ IDEGENNYELV-OKTATÁSBAN mindig erősebb (lásd például a fergusoni diglosszia közönséges-emelkedett kód funkcionális elkülönülését a tekintetben, hogy írott változata csak az emelkedettnek lehet, az írásbeliség hiánya egyértelműen az alacsonyabb presztízsű és standardizáltságú nyelvváltozatra jellemző; hasonlóan az írott változat magasabb presztízsét jellemzi az európai gyakorlat, mely az írás dominanciáját helyezte előtérbe — lásd az egyházi, hivatalos vagy irodalmi szövegek szóbeliséggel szembeni presztízsét). A 20. századi nyelvtudomány az írott változatokat helyezi előtérbe, bár az amerikai deszkriptív nyelvészet antropologista megközelítése sokszor a beszélt nyelvet preferálta — lásd például Leonard Bloomfield véleményét az írásról"). A kérdésben fontos szerepe van a fonémák és beszédhangok kapcsolatánakis, hiszen a típushangként szereplő fonéma egyedi realizációi az esetlegesség, egyszersmind a , kevésbé fontos" elem szerepét jelenthetik. A beszélt nyelv azonban a szupraszegmentális elemeken keresztül éppen több jelentéstartalmat fejezhet ki, például a beszélő érzelmi, fizikai vagy éppen egészségi állapotát (vö. Vicsi 2013: 34) — éppen ezek, a beszéd redundanciáját kifejező elemek miatt is esszenciális a helyes kiejtés elsajátítása (hogy csak a standard kiejtési formáknál maradjak, kommunikáció szempontjából nem mindegy például a magyar alszik" hangsor ereszkedő vagy emelkedő-eső intonációjú artikulációja, mivel az első kijelentést, a másik — szintaktikai jelölők hiányában — eldöntendő kérdést fejez ki). A nyelvészet mai álláspontja szerint nincs fontossági kapcsolat vagy különbség a nyelv beszélt és írott változati között: mindkettő önálló, belső tagoltsággal is rendelkező jelrendszer, amely elsődlegessége, fontossága általában a beszélőközösség attitűdjén, hozzáállásán múlik. A nyelv beszélt és írott változatainak egységes elbírálása tekintetében az idegennyelv-oktatás is igyekszik pártatlan lenni: a nyelvi készségek tanításakor, illetve nyelvvizsgáztatás folyamán is nagy hangsúlyt fektet a nyelv hangzó, beszélt változataira (hallás- és beszédértés aktív és passzív feladatokon keresztül). A minták alapján történő nyelvelsajátítás és a szervezett keretek között zajló nyelvtanulás elengedhetetlen eleme a hangzó szöveg értése és azonnyelvi reprodukálása. Ez a kitétel finom 1 Bloomfield szerint az írás nem más, mint a nyelv lejegyzésének egy lehetséges módja látható jelek segítségével , Az írás nem nyelv, hanem csak a nyelv rögzítésének módja látható jelekkel." „Writing is not language, but merely a way of recording language by visible marks.” (Bloomfield 1933: 21)