216 . ÖRMÉNY ÉLET AZ OSZMÁN BIRODALOMBAN
ségekkel együtt. Az esküvői felvételek általában csak magát az ifjú párt örökí¬
tették meg, lásd. 1. és 2. kép.95
Nyilvánvalóan számos eltérés van vallás, társadalmi osztály és vidéki avagy
városi népesség szempontjából, nem is említve a számtalan vallási közösséget.
A fényképek rávilágítanak ezekre a kérdésekre, remélhetőleg az újabb kutatások
majd további részletekkel fognak szolgálni.
Valószínűleg a post mortem fotózás jelenti a legfontosabb műfajt, ha a széles¬
körű családokat bemutató fényképeket vizsgáljuk, ráadásul ezekre a post mortem
fényképekre találjuk a legtöbb példát. Bahattin Öztuncay állítása szerint a post
mortem fényképek , nagyon ritkák" voltak az Oszmán Birodalomban, ellentétben
Amerikával és Európával, ahol ez elterjedt szokás volt. , A konzervatív muszlimok
rossz szemmel nézték az élő emberek portréit; az elhunytak fényképeit egyenesen
lehetetlennek tartották" — magyarázza. Majd hozzáteszi: , A fennmaradt oszmán
post mortem fényképfelvételek egyike sem muszlimokról készült. Ráadásul e
felvételek ritkasága azt jelzi, hogy a nyugati stílusú post mortem fényképek iránt
kicsi volt az érdeklődés a görög, örmény és zsidó közösségekben is."99
Míg a rendelkezésemre álló gyűjteményt alapul véve semmilyen általánosítást
nem tudok nyújtani az oszmán görögökről vagy zsidókról, legalább az Oszmán
Birodalomban élő örmény közösségről elmondható, hogy post mortem és temet¬
kezési fényképeket számos oszmán örmény család készíttetett szerte a biroda¬
lomban. A Houshamadyan-gyűjtemény számos példát tartalmaz, olyanokat,
mint amilyen a 3. képen is látható." Ezek a felvételek rituálék voltak. Az elhuny¬
195 Néhány példa: https://www.houshamadyan.org/en/oda/americas/miscellaneous-usa.
html, Kaboulian/Najarian, Masoumian/Kaboulian;
https://www.houshamadyan.org/oda/americas/arslanianberberianarakelian-collecti¬
on-usa.html, Berberian/Arakelian;
https://www.houshamadyan.org/oda/americas/kasabachgetoor-collection-usa.html,
Arshalous és Yervant Kasabashian.
9 Öztuncay, Bahattin (2015): The Origins and Development of Photography in Istanbul.
In Celik, Zeynep; Eldem, Edhem (szerk.): Camera Ottomana: Photography and Modernity
in the Ottoman Empire 1840-1914, Istanbul, 66-105. o., Id. különösen 99. o.
5% https://www.houshamadyan.org/oda/americas/toumajan-collection-usa.html, post
mortem Mahdesi Avedis Toumadjan 1895 körül. További példák találhatók: https://www.
houshamadyan.org/oda/europe/andreassian-collectionfr.html, temetés Sivasban 1910; Var¬
touhi Andreassian (leánykori neve: Achbayan) temetése Sivasban, 1913 előtt; Meridjan
Ansourian temetése Sivasban, 1923; 1890 körüli temetés; Anna Zallakian temetése Sivas-ban,