OCR Output

7. Kapaszkodás a végsőkig «+ 189

párt összességében semlegességet kért a háborúban, hogy a mindkét oldalon élő
állampolgárok megőrizhessék lojalitásukat, és megbízható módon eleget tegye¬
nek kötelességeiknek. Az OFSZ erzurumi küldöttei értelemszerűen visszauta¬
sították az ifjútörök felhívást, hogy segítsék a határon túli honfitársaikat azzal,
hogy az oszmán Speciális Szervezetet támogatják az orosz frontvonal destabili¬
zálásában és a szabotázsban. Az örmény képviselők számára elfogadhatatlan
volt, hogy arra ösztönözzék az orosz örményeket, hogy legyenek hűtlenek saját
államukhoz."? Ezzel remélhetőleg sikerült rávilágítanunk arra, hogy milyen
komoly dilemma elé állították a birodalmak között meghúzódó határvidéken
élő örményeket.

A transzimperiális lét dilemmája

Az örmények dilemmája leginkább abból eredt, hogy tulajdonképpen minden
olyan felettes intézményüket, mely az örmény nemzet képviseletének tekinthető
— a megfelelő korlátozásokon belül -, határon átnyúló alapokra helyezték, így
azok határon átívelően, transzimperiális módon működtek. Márpedig az első
világháború idején aligha beszélhetünk egy egységes örmény nemzet lezárult
kialakulásáról, annak a megfelelő intézményeivel és képviseleteivel együtt. Mint
ahogy a régió sok más csoportja esetében, úgy az örményeknél is megkezdődött
egy kulturális megújulási mozgalom.?? A késő 19. században létrehozott örmény
iskolákból kikerült egy generáció, mely az örmény nemzettel kapcsolatos újfajta
öntudattal nőtt fel." Politikai pártok alalkultak, melyek igyekeztek ezt a kul¬

turális öntudatot politikai tudattá átalakítani, és erre egy megfelelő politikai

135 Az erzurumi pártkongresszus kritikai elemzése itt található: Kaligian: Armenian Orga¬
nization and Ideology under Ottoman Rule. 219-224. 0.

#9 Zekiyan, Levon Boghos (2007): Renaissance arménienne et mouvement de libération
(XVITIe-XVIIIe siècle). In Dedeyan, Gérard (szerk.): Histoire des Arméniens, Toulouse,
447-474. 0.

+ Young, Pamela]. (2001): Knowledge, Nation, and the Curriculum: Ottoman Armenian
Education (1853-1915). Diss., University of Michigan; Kevorkian, Raymond H. (2012): L’en¬
seignement chez les Arméniens de Cilicie. Un enjeu identitaire. In Kévorkian, Raymond;
Minassian, Mihran; Nordiguian, Lévon; Paboudjian, Michel; Tachjian, Vahé (szerk.): Les
Arméniens de Cilicie. Habitat, mémoire et identité, Beirut, 87-95. o.