bizalmatlansággal szembesültek szülőföldjük részéről, ami háborús időkben
csak fokozódott.
Az Oszmán Birodalomban nem csak azért tekintettek gyanakvással az örmé¬
nyekre, mivel a határ mindkét oldalán éltek. Keresztény vallásuk további okot
adott a bizalmatlanságra. Tekintettel a bizalmatlanságra, az örmények igyekez¬
tek megerősíteni lojalitásukat az állam felé — érthető módon a határ mindkét
oldalán így cselekedtek. Az örmény egyházfők is ilyen szellemben nyilatkoztak,
mindegyikük a megfelelő módon. Minden Örmények Ecsmiadzini Katholiko¬
sza újra megerősítette, hogy az örmények támogatják az orosz häborüt.**
A konstantinápolyi örmény pátriárka 1914. november 10-én körlevélben juttatta
kifejezésre közösségének az oszmán állam iránti hűségét és áldozatkészségét?? —
ugyanakkor az örmény millet-képviselettel együtt arra kérte az orosz oldalon
lévő örmény egyházi vezetőket és pártvezetőket, hogy vonják vissza nyilatko¬
zatukat. 81
A háttérinformációk, melyek az örmény képviselők politikai nyilatkozatainak
megértéséhez szükségesek, a következők voltak: egyrészt a különösen nagy nyo¬
más, melynek az örmények mint gyanús határvidéki lakosok ki voltak téve, más¬
részt pedig a félelem és az óvatosság, mely megnyilvánulásaikban kifejezésre jut.
Minden Örmények Katholikosza ugyanis nem minden örmény nevében beszélt,
hanem orosz alattvalói minőségben. A konstantinápolyi pátriárka oszmán állam¬
polgárként szintén csak saját egyházközségének a nevében nyilatkozott, vagyis
az oszmán állampolgárságú örmények nevében. És azok a politikai viták, melye¬
ket az oroszországi örmények folytattak egymás közt, nem értelmezhetők az
oszmán örmények politikai állásfoglalásaként.
Azt látjuk, hogy az ÖFSZ is hasonlóan működött. 1914. augusztus 2—14.
között az ÖFSZ megtartotta Erzurumban nyolcadik nemzetközi pártkongresz¬
szusát. A kongresszus első napján elérte a képviselőket az európai háború kitö¬
#2 ,Hamashkharayin Baderazm.” Mshag, 1914.11.13./257. 1. 0.
## Perdahjian, Yervand (1995): , Evénements et faits observés à Constantinople par le vica¬
riat [Patriarchal] (1914-1916),” ford. Raymond Kévorkian. Revue d’histoire Arménienne
Contemporaine, 1995/1. 250-251. 0.
#4 Sharayl: ,,Tiurkahayere nerga gatsoutian hanteb.” Mshag, 1914.11.07./252. I-2. 0.