7. Kapaszkodás a végsőkig «+ 179
tűrtséget jelentett." A legfontosabb korlátozás abból állt, hogy a nem-muszli¬
mokat kizárták a hatalommal járó pozíciókból és a fegyveres szolgálatból, ennek
megváltásaként fejkvótát (dzsizje) kellett fizetniük. Az államapparátus és a kato¬
naság csak a muszlimok mint , uralkodó közösség" (millet-i hakime) előtt állt
nyitva. Az iszlám hatalmi rendszer alapelvei alól mindig akadt kivétel az Oszmán
Birodalomban, épp a nyugati határvidéken lévő provinciákban (a helyi keresztény
vezetők balkáni integrációjával) és különleges feladatok esetében (például görög
tengerészek toborzása a haditengerészet számára vagy zsidó katonaorvosok tobor¬
zása, akik hivatalosan tiszti rangot kaptak).1" Mindezek nem változtattak azon
az alapelven, mely szerint a nem-muszlimokat kizárták a katonaságból és az
állami hivatalokból.
A 19. században az oszmán népességcsoportok körében is elkezdődött a nem¬
zetté válás folyamata. Ebben a kontextusban épp az Oszmán Birodalom nem¬
muszlim közösségei számára merült fel a nemzeti függetlenségre való törekvés
mint politikai alternatíva. A 19. század folyamán a Balkán területén egyik régió
a másik után vált le az oszmán Allamrél.** Az oszmán-örmények számára azon¬
ban a leválás nem jelentett valós alternatívát. A nemzetállami törekvésekhez
túlságosan heterogén volt a népesség összetétele az Örmény-felföldön, az örmé¬
nyek egymástól elszigetelt régiókban alkották az abszolút vagy relatív többséget,
soha nem egy összefüggő, nagy területen. Ráadásul az örmény népesség nem
szorítkozott az Örmény-felföld alkotta történelmi területre, egész Kis-Ázsiában
szétszórtan is éltek örmények." Arra voltak utalva — minden más nagy, oszmán
nem-muszlim közösségnél inkább -, hogy az oszmán állam keretein belül talál¬
*° Az Oszmán Bitodalmon belüli nem-muszlimok státusáról és szituációjáról Id. röviden
Friedmann, Yohanan: “Dhimma”. In: Encyclopaedia of Islam, Three, http://dx.doi.
org/10.1163/1573-3912_ei3_COM_26005; Ursinus, Michael O. H.: “Millet”. In: Encydopae¬
dia of Islam, Three http://dx.doi.org/10.1163/1573-3912_islam_COM_0741. Egy meg min¬
dig aktuális, részletes ismertető itt található: Braude, Benjamin; Lewis, Bernard (szerk.)
(1982): Christians and Jews in the Ottoman Empire. The Functioning of a Plural Soctety, 2
kötet, New York / London.
m Számtalan példát hoz fel Gülsoy, Ufuk (2010): Osmanls’nin Gayrimüslim Askerleri.
Cizyeden Vatandaglıga, Istanbul.
+2 Jelavich, Barbara (1983): History of the Balkans. Eighteenth and Nineteenth Centuries,
Cambridge.
+3 Kevorkian, Raymond (201): The Armenian Genocide. A Complete History, London /
New York, 265-278. o.