A harmadik isztambuli képviselőről, Sebuh Maksudian Efendiről nem tudunk
sokat. Úgy tűnik, hogy ő is a város vezető rétegéhez tartozott, valószínűleg
vállalkozó vagy bankár családból jött.?? Mindenesetre az örmény millet-köz¬
igazgatásban betöltötte az egyik vagy másik pozíciót. 1877 júniusában megem¬
lítik őt, mint az örmény millet Yeni Kaptr-i képviselőjét (ez Isztambul egyik
külvárosa)?
3° TBNArm, 2. kétet, Art. K’azazean, Yakob. Ugyanez a bekezdés ezeket a dátumokat adja
meg: 1831-kb. 1900, és Bodurianra hivatkozik, 427—428. o., aki azonban ezeket az időpon¬
tokat adja meg: 1831-1891. V6. még a ,Gazazean, Yakob” bekezd£st in: IBNArm, 2. kötet,
mely ezeket a datumokat adja meg 1833-1891, és (többek között) Bodurianra hivatkozik, Hay
hanrakidag. Boduriannál csak a korábban említett egyetlen címszó szerepel Hagop Kaza¬
zian névvel.
m Bodurian: Hay banrakidag. 428. o.
32 Cark: Türk Devleti Hizmetinde Ermeniler. 242. &s 244. o. megemliti őt a legfontosabb
oszmán hitelintézet alapításával kapcsolatban, Allahverdioslu Hoca Aprahamon kívül még
megnevez egy bizonyos Hoca Maksud Sarimiant vagy Maksud A mirát és — ugyanott, 243.
o. — egy Maksudzade Sebuh Efendi nevti férfit, az oszman Sirket-i Hayriye tengerészeti
vállalat egyik vezetőjét. Nem egyértelmű, hogy ez a személy azonos-e Sebuh Maksudian
képviselővel, illetve hogy milyen kapcsolatban áll vele. Ter Minassian említést tesz egy
azonos nevű, gazdag izmiri kereskedőcsaládról, amely arról vált híressé, hogy később látvá¬
nyosan csődbe ment (Ter Minassian, Anahide (2006): Les Arméniens: Le dynamisme
d’une petite communauté. In Smyrnelis, Marie-Carmen (szerk.): Smyrne, la ville oubliée?
Mémoires d'un grand port ottoman. 1830-1930, Paris, 79-91. o.; megjegyzés ugyanitt, 82. o.).
A Hayrenik (Isztambul) 1918. augusztus r1-én azt frja, hogy Sdepan Hagop Sbartalian izmiri
képviselő a Maksudian családhoz is kapcsolódott, mivel felesége Maksud Simon Beynek
volt a lánya (elképzelhető, hogy ugyanarról a Simon Bey Maksudianról van szó, akit a Masis
1877. február 17-i száma említ mint isztambuli örmény előkelőséget). Egyik esetben sem volt
lehetséges bebizonyítani, hogy fennállt-e bármilyen kapcsolat a Maksudian nevű isztam¬
buli képviselővel.
33 Masis, 1877. június 2.