OCR Output

116 + ÖRMÉNY ÉLET AZ OSZMÁN BIRODALOMBAN

megőrzött hosszú eposzok, néprajzi gyűjtemények — mind olyan fontos ténye¬
zők voltak, melyek a helyi vagy regionális identitást egy nagyobb, , nemzeti"
tudatba kezdték helyezni. Csak a 19. század utolsó éveiben jött létre az a poli¬
tikai, forradalmi mozgalom, amelynek során pártokat is alapítottak: 1887-ben
Genfben és 1890-ben Tifliszben. Hozzá kell tenni, hogy ezeknek a pártalapí¬
tásoknak megvolt az előzménye az Oszmán Birodalom örmény tartományaiban,
leginkább Vanban. Itt a 19. század második felében kis, helyi és kötetlen szer¬
vezésű csoportokat hoztak létre, mintegy önvédelemként, válaszként az egyre
növekvő erőszakra."

A forradalmárok az Oszmán Birodalom alkotmányos megújítása mellett
álltak ki, ettől remélve, hogy az örmény népcsoportot jobban megvédik, ők pedig
részt vehetnek a politikai életben. Igen hamar felismerték, hogy nem csak II.
Abdul-Hamid szultán autokráciája ellen kell fellépniük. Eleinte figyelmüket
főként saját örmény közösségük megújulására fordították. A kortárs retorikát
követve az olyan konzervatív polgárság és egyházi hierarchia ellen szólaltak fel,
mely az állam szolgálatában állt.?t Gondolkodásukban azok a meghaladott
nézetek is tematizálódtak, melyek a tartománybeli archaikus becsületfogalmat
és a nők elnyomását képviselték.

"32 Sok szakirodalom létezik erről a gyakran , zartonk?-nak (ébredésnek) nevezett kulturá¬
lis megújulási mozgalomról. Egy rövid áttekintést nyújt: Oshagan, Vahé (1997): Modern
Armenian Literature and Intellectual History from 1700 to 1915. In Hovannisian, Richard
G. (szerk.): The Armenian People from Ancient to Modern Times, 2. kötet. New York / Lon¬
don, 139-174. 0.; az 1701-ben alapftott mechitarista rend különleges szereperölld. Yardemian,
Dadjad (1987): The Contribution of the Mekhitarians to the Armenian Culture and Arme¬
nology, Los Angeles; Karekin Srvantsdiants esettanulmänyähoz, mely Mus tartomänyrél
etnográfiai leírásokat is publikált, és ennek következtében írásban rögzítette a régióban
szájhagyomány útján elterjedt nemzeti eposzt, a Sasuni Dávidot, vö. Gosdantian, Emma
A. (1976): ,Arevmdyan Hayasdani hayapnag vayreri veraperyal K. Srvantsdiantsi gazmadz
vidjagakroutiunnerits.” Panper Hayasdani Arkhivneri, 1976/16 2. 62-94. 0., az Ardzvi Vas¬
bouragan, az egyik első tartományi újság jelentőségéről Id. Derderian, Dzovinar (2014):
Mapping the Fatherland: Artzvi Vaspurakan’s Reforms through the Memory of the Past.
In Tachjian, Vahé (szerk.): Ottoman Armenians. Life, Culture, Society, 1. kötet. Berlin, 144¬
169. 0.

"3 Az örmény forradalmi mozgalom történelméről v6. Nalbandian, Louise (1963): The
Armenian Revolutionary Movement, Berkeley.

24 Varantian, Mikayel H. H. (1992): Tashnagtsutian badmutiun, Jereván.