annak érdekében, hogy Gülizar legalább utólagosan elfogadja Cezahirrrel való
házasságát, és megtérjen. Gülizart gazdagon elhalmozzák javakkal, a muhtar
felesége megpróbálja őt kedvesen rábeszélni arra, hogy ne foglalkozzon a múlt¬
tal, egy idős asszony pedig mindennap imákra és szúrákra tanítja a Koránból.
Minden egyes alkalommal, amikor Gülizar titokban örményül imádkozik, bru¬
tális erőszakkal megverik, egyszer egészen addig, míg eszméletét veszti, és halá¬
losan megfenyegetik.*” Gülizar kifejezett beleegyezése az esküvőbe és a vallás¬
váltásba később a két bírósági eljárás során is központi szerepet kap.
Semmi sem véletlenszerű: se Gülizar személye mint áldozat, se elrablásának
az időpontja. Gülizarról azt mondják, hogy nagyon szép volt, egy olyan lány, aki
ünnepségeken és esküvőkön megigézően szépen énekel és táncol; már a családja
— melynek tagjai szőkék és kékszeműek - is ismert volt szépségérdl. Az, hogy
Musza bej trófeaként igényt tart erre a lányra, mihelyt a lány betölti a 13-14 éves
kort, vagyis a házasulandó kort, ?" hogy ezáltal megszilárdítsa hatalmi pozíció¬
ját a falubéliekkel és a konkurens Belliklikkel szemben, csak egy szempont a sok
közül. Egy másik összefüggésre is fény derül, ha figyelembe vesszük, hogy Güli¬
zar rokoni kapcsolatban áll Res Miróval, a falu elöljárójával. Ebből a szempont¬
ból Gülizar elrablása és kényszerházassága egy olyan erőszakos cselekmény, mely
ugyan a fiatal lány ellen irányult, de a valódi célpont a ház családfője volt.
Miután Musza bej apját megölték, ő vette át az irányítást a törzsön belül.
Musza bejnek először a tekintélyét kellett megerősítenie embereivel szemben,
illetve a pozícióját a régión belül. Az, hogy a Meghraked partján fekvő tehetős
örmény falvakban Musza bej túlkapásai és rablásai gyakoribbá váltak, ebben az
összefüggésben is értelmezhető. Az örmény falvak vezetői panaszleveleket és
petíciókat intéztek a kormányhoz, így próbáltak védekezni a támadásai ellen.
Musza bejt rövid időre letartóztatták, majd miután a bitlisi válit lefizették, hama¬
rosan szabadon engedték. Ezt követően bosszút áll azokon a falusi vezetőkön,
»3 Der Garabedian: Ginlizar. 45-51. 0.
4 Der Garabedian: Ginlizar. 72-76., 80., 85-87., 90-95. 0.
5 Der Garabedian: Ginlizar. 15-16. o.
© Der Garabedian: Giulizar. 15. 0.; Karapetyan, Yeghiazar (1962): Sasoun: Azgagrakan
nyuter, Jereván, 83. 0.; Berberian, Houri (2003): Armenian Women. In Joseph, Suad;
Nagmabadi, Afsana (szerk.): Encyclopedia of Women and Islamic Cultures: Family, Law and
Politics, 2. kötet, Leiden, Brill, 10-14. o., itt: 1-12. 0.; Hoogasian Villa, Susie; Matossian,
Mary Kilbourne (1982): Armenian Village Life Before 1914, Detroit, 72., 75. 0.