OCR Output

3. A felülről jövő reformok dilemmája + 53

(tartományból) álltak. Miután egyre több katonai feladatot — kiképzés, toborzás,
hadgyakorlatok és mozgósítás — áthelyeztek a civil tartományi adminisztrációból
a hadtest-parancsnokokra, a központi kormánynak sikerült ellensúlyoznia a válik
hatalmi pozícióját? Amikor 1860-ban létrehozták a vezérkart, ezzel fontos lépést
tettek a katonai szervezet központosítása felé, habár a vezérkar eleinte igencsak
lassan és nem túl hatékonyan dolgozott, hiszen alig állt rendelkezésre megfelelően
képzett tiszt." A katonai reform egyik legégetőbb problémáját a katonai veze¬
tőség megfelelő kiképzése jelentette. Ennek orvoslásához felépítettek egy oktatási
rendszert a katonai alap- és továbbképzés számára." Az oszmán kormány ezen¬
felül alapított Párizs mellett egy katonai iskolát francia tanárokkal, viszont osz¬
mán irányítás alatt.

Az 1861-es szultánváltást követően ismét új lendületet kapott a katonai reform.
Hüseyin Avni pasa szerászkersége alatt a hadsereget ismételten bővítették, és
európai fegyverzettel szerelték fel. 1869-ben újabb sorozási törvényt hoztak, mely
egy második tartalék felállításáról is rendelkezett (a müsztahfizéről, mely hason¬
lított a porosz Landsturmra). Ezeket az egységeket felállították ugyan, de kato¬
nailag nem képezték ki.? A hadrend struktúráját is bővítették: két új hadtestet
hoztak létre, az egyiket Mezopotámiában, bagdadi központtal, a másikat Jemen¬
ben, szanaai központtal. A peremvidékeken, ahol a lakosságot nem érintette az
általános sorozási rendszer, helyi határegységeket állítottak fel. Ez vonatkozott
Jemenre, melyet csak névleg vontak be a reguláris szervezetbe, az észak-afrikai
országrészekre (Egyiptomot leszámítva, mivel 1840 óta nem tartozott már köz¬
vetlen oszmán fennhatóság alá, pusztán egy éves átalányadót fizetett az Oszmán
Birodalomnak), valamint Krétára." Végül a katonai képzési rendszert is kibő¬
vítették: miután a Párizs melletti oszmán katonai iskolát 1875-ben bezárták, az

5 Griffiths: The Reorganization of the Ottoman Army. 18-22. 0.

6° Uo. 30-31. 0.

Shaw; Shaw: History of the Ottoman Empire and Modern Turkey. 2. kötet, 107. 0.; egy
összefoglalás a tanzimat 1856 utáni oktatási programjáról itt található: Karal, Enver Ziya
(1995): Osmanlı Tarihi, Ankara, 6. kötet, 168-172. 0.

© Griffiths: The Reorganization of the Ottoman Army. 22-23. 0.

Karal: Osmant Tarihi. 7. kétet, 187. 0.; Ziircher: The Ottoman Conscription System in
Theory and Practice, 1844-1918. 82. 0. f.

64 Shaw; Shaw: History of the Ottoman Empire and Modern Turkey. 2. kötet, 85. 0.3 Griffiths:
The Reorganization of the Ottoman Army. 28. 0.

61

63