Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000026/0000

Értékalapú (köz)igazgatás

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Birher Nándor
Cím (EN)
Values-based (public) Governance
Tudományterület
Jogtudomány / Law (12870)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000026/0176
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 177 [177]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000026/0176

OCR

III. SZÓELEMZÉS A legfőbb differentiae specificae, amelyek megkülönböztetik a közigazgatási bíráskodást a polgári bíráskodástól, az egyén és a közigazgatás egymáshoz való viszonya és a perben megjelenő érdekek. Egyrészt a közigazgatási bíróságok két különböző súlyú s így nem teljes mértékben egyenrangú fél jogvitájában döntenek. [...] A Polgári perrendtartásnak viszont nincsenek olyan szabályai, amelyek a közigazgatási perek sajátosságaira figyelemmel a fegyveregyenlőséget biztosítanák. Másrészt pedig a bíróságnak az alkotmányos szabályok értelmében a közigazgatás döntésének törvényességéről kell döntenie, tehát nem pusztán két magánérdek feszül egymásnak, hanem megjelenik a közérdek is, amely a tárgyi jog védelmében ölt testet. A bíróság továbbá a jogállamiságból fakadó azon alkotmányos követelésnek is eleget kell, hogy tegyen, hogy az egyén részére a közigazgatás jogellenes cselekményeivel és mulasztásaival szemben védelmet nyújtson - s ez akkor is feladata, ha az ügyfél a jogsértést nem elég ügyesen" állítja és bizonyítja." Az újraértelmezés egyik aktuális lépése a hazai jogban az új Közigazgatási perrendtartás értelmezése. A gyakorlat számára lényeges, hogy a közigazgatás átalakítása során a jogvédelem fókusza inkább az egyéni, vagy inkább a közösségi szempontokra irányul-e. Talán erre a kérdésre a választ leginkább úgy adhatjuk meg, ha megvizsgáljuk, ki lehet egyáltalán felperes a közigazgatási perben. Kizárólag az egyének, esetleg kizárólag valamely állami szervezet vagy egyének csoportjai? A hazai szabályozás a kérdést minden irányból jól megközelítve kezeli. A 2017. évi I. törvény a közigazgatási perrendtartásról 17. szakasza így rendelkezik: A per megindítására jogosult a) az, akinek jogát vagy jogos érdekét a közigazgatási tevékenység közvetlenül érinti, b) az ügyészség, illetve a törvényességi felügyeletet vagy törvényességi ellenőrzést gyakorló szerv, ha a felhívásában megállapított határidő eredménytelenül telt el, c) az a közigazgatási szerv, amely a megelőző eljárásban hatóságként vagy szakhatóságként nem vett részt, ha hatáskörét a közigazgatási tevékenység érinti, továbbá amely a közigazgatási szerződésben részes fél (szerződő közigazgatási szerv), 43 Rozsnyai Krisztina: A hatékony jogvédelem biztosítása a közigazgatási bíráskodásban, Acta Humana, 2013/1, 117—130. * 176 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.08 MB
Permalinkből jpg
022_000026/0176.jpg
Permalinkből OCR
022_000026/0176.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde