s Az informatikus felesége elküldi a férjét a boltba.
— Hozzál tejet, és ha van tojás, akkor hozz tízet!
Hazajön az informatikus tíz tejjel.
— Volt tojás!"
A NORMARENDEK VISZONYA A SZÓELEMZÉS EREDMÉNYEI ALAPJÁN
A korábbi vizsgálatok alapján egyértelművé vált, hogy a jog, a vallás és az
erkölcs normarendjei egymást kiegészítve tudnak hatékonyan működni.
A jog nem egyszerűen az , erkölcs minimuma", ahogyan azt Georg Jellinek
megfogalmazta, hanem a társadalom életképessége megőrzésének egyik
eszköze — a másik két normarend mellett. Felvetődik azonban a kérdés,
hogy a mai magyar jogrendben látszik-e a három normarend valamiféle
kooperációja? Akár a jogalkotás, akár a jogalkalmazás területén látható-e,
hogy az erkölcs, a jog és a vallás együttműködése tudatossá tett együtt¬
működés? Elmondhatjuk-e hogy a modern társadalomban a jog az ember
kivesző erkölcsiségének utolsó feljegyzése? Vagy inkább korunk ideológi¬
ai atyjának, Nietzschének kell igazat adni, aki a jogot az erősek eszközének
tekinti arra, hogy a hatalmát megvalósítsa???
22 A vallás és erkölcs megszűnése után tiszta lappal indulva megvalósítható a tiszta emberi hatalom¬
ra törekvés. , Minden tisztán morális érték-tételezés (mint például a buddhista) nihilizmussal
végződik: ez vár Európára! Azt hisszük, elég az erkölcstan vallási háttér nélkül: ám ezzel szükség¬
szerű az út a nihilizmusba. A vallásban nincs kényszer, hogy értéktételezőként tekintsük önma¬
gunkat." [...] , Az altruizmus joga nem vezethető vissza a fiziológiára; még kevésbé a segítséghez
való jog vagy a sorsok egyenlőségére való jog: ezek mind az elfajzottak és félresiklott életűek osz¬
tályrészei." [...] ,Egész szociológiánk nem ismer egyéb ösztönt, mint a csorda ösztönét, vagyis a
nullák összegének ösztönét — amelyben minden nullának segyenlő jogax van, amelyben erényes
dolog nullának lenni..." [...] , Az Igent-mondást tanítom mindenre, ami erősít, ami erőt halmoz föl,
ami [igazolja az er6 érzését.] Eleddig sem az egyiket, sem a mäsikat nem tanitottuk: tanitottuk az