A KÖZIGAZGATÁS ÚJ KIHÍVÁSAI
vonatkozásaiban. Ennek a kérdésnek a kezelésében jelentőséggel bírhat
hazánkban a Nemzeti Adatvagyon Ügynökség."
Igaza van Luhmannak abban, hogy korunk joga egy olyan evolúció termé¬
ke, amely az archaikus társadalmi rendszerektől az ókori magaskultúrákig, s
végül társadalmi formáink újkori magaskultúrájáig zajlik, azonban úgy tű¬
nik, mintha ismételten a szabályozatlanság állapotában lennénk nagyon sok
új kérdésben. A pozitív jog alatt Luhmann elsősorban a modern állam törvé¬
nyeit érti egy olyan társadalomban, amelyben a gazdaság elsődlegessége ural¬
kodik, szemben a politika korábbi primátusával. Napjainkra ezek a törvények
szinte képtelenek követni a gazdaság globális változásait, így egy újabb vá¬
kuum jön létre. Első lépésben elveszítettük a valláshoz, majd az erkölcshöz
való objektív kapcsolatunkat, most pedig a jog szabályozási képessége is ki¬
csúszni látszik a kezeink közül. A klasszikus igazságosságeszme feltételezett
egy átfogó, tökéletes rendet. Ez az igazságosságképzet és a természetjog, mint
a normák kapcsolati rendszere, hosszú időn át legitimálni tudták jogot, és
kritériumokat szolgáltathattak a jogos és jogtalan megállapításához. Napja¬
inkra mindez a komplex modern társadalomban már nem működik. Ettől
függetlenül korábban a jog még képes volt a társadalmi viszonyok szabályozá¬
sára az egyes nemzetállamok szuverenitásának területén. A tudományos fej¬
lődés és a globalizáció mára ezt az utolsó biztos pontot is megrengette.
A vállalatok számára az Industrie 4.0 hátterében különösen a jogbiztonság
került még a fókuszba. Vállalati szemszögből nézve nyilvánvaló, hogy az állami
jogintézmények és jogi folyamatok mindig csak a piac fejlődésére tudnak rea¬
gálni, így folyamatosan csak botorkálnak a változások mögött. Ráadásul a tör¬
vényi változtatások sok időt vesznek igénybe. A jogi helyzet jelenleg semmiben
lebegő állapota mindenki számára óriási bizonytalanságot jelent. "9
Jelen helyzetben két irányba történhet az előrelépés: vagy megpróbálja
utolérni a jogalkotás az egyre gyorsuló technológiai fejlődést, vagy teljesen
új alapokon, az emberre és annak alapvető érdekeire fókuszálva felhasz¬
nálja a technológia eredményeit, és egy új szabályozási rendet alakít ki.
Amennyiben a jogalkotás megpróbálja utolérni a technológiai fejlődést, úgy
képessé kell válnia magában a jogalkotásban is alkalmazni az új technoló¬
giákat, különösen a mesterséges intelligenciát. Hazánkban erre vonatkozó
törekvések még nem látszanak. Az Ipar 4.0 platform elvárásai szerint
a következő területek szabályozása válik haladéktalanul szükségessé:
105 T/14949. számú törvényjavaslat a nemzeti adatvagyonról.
106 http://www.industry4.hu/hu/ipar4 (Letöltés: 2017. november 23.)