OCR Output

I. ALAPFOGALMAK
A JOG, VALLÁS, ERKÖLCS A GONDOLKODÁS TÖRTÉNETÉBEN

A nyugati gondolkodás történetét vizsgálva három olyan korszakot kü¬
lönböztethetünk meg, amelyek során jelentős mértékben változott a cím¬
ben szereplő fogalmak értelmezési horizontja. A történeti vizsgálódás
elengedhetetlen ahhoz, hogy a jog, a vallás és az erkölcs fogalmait meg¬
értsük.

Adaeguatio

Az első korszakot, amely a módszeres gondolkodás kezdeteitől a közép¬
korig tartott, az adaeguatio névvel illethetjük. Az adaeguatio a megfele¬
lőség az ismeretben a világ és az ember értelme között. Ebben a periódus¬
ban a valóság az embertől függetlenül létező teremtett valóságot, az
ismeret az embertől független teremtett világ és az emberi értelem meg¬
felelőségét jelentette. Adaeguatio rei et intellectus." Ebben az időszakban
az ember akár magába nézett (interior intimo meo — imago Dei)", akár
a külvilägba (vestigia Dei)“, Isten objektiv megtapasztaläsäval nézett
szembe. Nemcsak a kereszténységre, hanem a klasszikus antik filozófiára
is jellemző volt, hogy a valóság egészét, mint az embertől független, az
értelem segítségével leírható valóságot tekintették.

Az ember a világot mint önmagában értelmezhető szubsztanciát kutat¬
ta, alapvető kérdései arra irányultak, miért van az egy(ség), a jó, az igaz.
Az életstílusok eltörpültek?? a nagy kérdés előtt: mivégre vannak a létezők
a világban? Ebben a korban az ember nem elvenni akart a világból (, sok
jóból jó sokat"), hanem inkább a saját létével is hozzáadni ahhoz a rendhez,
ami a Teremtő műve. Az egyén beteljesülése a világ beteljesülésével szoros
összefüggésben állt. A középkorban a teremtményérzés, a Teremtő/teremt¬
mény kapcsoltság elsődleges jelentőségű volt. Ezen alapult a vallás, erre
a ,találkozásra" volt visszavezethető az erkölcs és a jog egyaránt. A világ

6

a

Aquinöi Szent Tamäs Quaestiones disputatae de veritate című munkája az igazság kérdésével
kezdődik, amelyre a válasz a már hivatkozott formula, az Adaeguatio rei et intellectus. Waddell,
Michael M.: The Natural and the Supernatural in St. Thomas’s Early Doctrine of Truth, https://
maritain.nd.edu/jmc/ti0l/waddell.htm#N_9_ (Letöltes: 2017. oktöber 19.)

Utalás Szent Ágoston és Szent Bonaventura termeszetfilozöfiäjära.

Chenu, Marie-Dominigue: Nature, Man and Society in the Twelfth Century, Toronto, University
of Toronto Press, 1997, 116.

A Római Birodalomban a kérdés a filozófiai szintről a gyakorlati államszervezési szintre tevő¬
dött át.

67

68

69

+ A4 +