OCR Output

K6zj6 Es MAGANJO

amint mondottuk. Ez pedig annal nagyobb, minél fontosabb szerepe van a rész¬
nek az egészben. Ezért az osztó igazságosságban annál többet kap valaki a közös
javakból, minél fontosabb szerepe van annak a személynek a társadalomban.
Ezt a fontos szerepet az arisztokratikus társadalomban az erény, az oligarchikus
közösségben a gazdagság, a demokráciában a szabadság, és egyéb közösségek¬
ben más és más határozza meg. Ezért az osztó igazságosságban a középső ér¬
téket nem a dolgok közötti egyenlőség szerint kapjuk meg, hanem a dolgok és
a személyek közötti arány alapján: ahogy megelőzi az egyik személy a másikat,
ugyanúgy felülmúlja az egyik személynek adott dolog azt, amit a másik személy
kap. Ezért mondja a Filozófus, hogy az ilyen középső értéket , mértani arány"
szerint kapjuk meg, amelyben az egyenlőséget nem mennyiség, hanem arány
alapján vesszük figyelembe.!?

A iustitia commutativa a magánjogi viszonyokat szabályozza. Ezekben
a felek egymás mellé rendeltek, itt az elosztás kölcsönös egyenlőségére kell
törekedni.

De a kölcsönös igazságosságban az egyik személy a másiknak annak a dolognak
a fejében ad valamit, amit kapott, amint ez leginkább az adásvételben látható,
amelyben elsődlegesen található meg a kölcsönös ügylet mivolta. Ezért a dolgok
között kell egyenlőségnek lennie: amennyivel növelte az egyik személy a maga
tulajdonát a másikéból, annyival többet kell visszaadnia a másiknak. Így jön
létre az egyenlőség a ,számtani" középső értékre figyelemmel [...]"?

Szent Tamás társadalomképének alapja az igazságos elosztás, egyfajta
„közepmertek” szerint. Az igazságosság az a társadalomszervező erő, ame¬
lyik a közjogi és a magánjogi viszonyokat összekapcsolja. A társadalom
igazságossága az egyéni jólétet is szolgálja. A részleges igazságok szoros
kapcsolatban állnak egymással és a törvényes igazságossággal egyaránt.
„[...] az osztö igazsägossäghoz »a pénznek, a tisztségeknek és minden
egyébnek az elosztása tartozik, ami csak elosztható azok között, akik egy
közösseghez tartoznak«, ahogy a Filozófus mondja. Ezeknek a személyek
között kölcsönös cseréje is van, ami a kölcsönös igazságossághoz tartozik.
Tehát nem különbözik az osztó és a kölcsönös igazságosság anyaga."

2 Uo., II-II, g. LXI, 2.
13 Uo.
4 Uo., IL-II, q. LXI, 3.

«17 ¢