OCR
TÖRVÉNY ÉS TÁRSADALOM leteszi az esküt, felmentik, de ha visszautasítja az esküt, beismeri vétkességét." 1Ihür fent idézett tanulmányában rámutat arra, hogy Homéros epikai ábrázolása valósághű, nem pusztán a költői fantázia terméke — az eskü perbeli használatának ezen formáját más források is tanúsítják. Az egyetlen eltérés talán abban észlelhető, hogy a Meneláos által javasolt eskü pontos szövegének megfogalmazása a való életben másként zajlott volna le: a dikazeinre felhívás után nem maga a sértett fogalmazta volna meg az esküt, hanem a nép köréből választott , vezérek" közösen megvitatták, mérlegelték volna a legtalálóbb fogalmazást, alternatív szövegezési javaslatokat előterjesztve." Érdemes még röviden visszatérni arra a momentumra, amikor Meneláos szólásra emelkedett. A hírnök egy , pálcát" ad a kezébe — Devecseri Gábor fordítása szerint. Valójában nem egyszerű pálcáról, hanem valamilyen ,jogarról" lehetett itt szó, amely a királyi vagy bírói hatalmat jelképezte (567-569). Meneläos fent idezett rövid beszéde arra utal, hogy a nép köréből esetleges hozzászólásokra számított, ezért hangsúlyozta, hogy az általa kigondolt eskü szerinte a lehető legjobb, ezért ehhez a szöveghez kéri a nép egyetértését." A homérosi jelenet tulajdonképpen egy , csonka per", hisz a vád és az esküszöveg javaslatának elhangzása után nem következik a megvádolt ellentmondása, a contradictio. Antilochos nem mond ellent, sőt beismeri és megbánja szabályszegő versengését: Türtőztesd magadat, fejedelmi vitéz Meneláos, mert ifjabb vagyok én, te idősebb és kitűnőbb vagy. [...] tűrjön hát a szived: s a lovat magam átadom, melyet előbb kaptam: s ha nagyobb adományt is akarsz még éntőlem, bizony azt is vágynám hozni azonnal, inkább, mint hogy Zeus nevelése kiessen örökre szívedből, s vétkesnek tartsanak isteneink is." 55 A tisztító eskünek ezt a joghatását már Kurt Latte: Heiliges Recht, Tübingen, Mohr, 1920, 7-8 is kiemeli; egyetertöen Wolff: Der Ursprung, 78; Thür: Zum Dikazein, 428. 66 Vö. Thür: Zum Dikazein, 428. 6 Primmer: Homerische, 9 szerint a vezérek mondanak majd ítéletet; ezt a nézetet joggal elutasítja Thür: Zum Dikazein, 428. Vö. a témához Herbert Felix Jolowicz: Historical Introduction to the Study of Roman Law, Cambridge, Cambridge University Press, 1932, 74-75. Wolff: Der Ursprung, 44-45 hangsülyozza, hogy a dikazein jelentése: ,,a bizonyitasi eljaras mentének az eredményét ünnepélyesen rögzíteni" — ,,das Ergebnis des Beweisvorganges feierlich feststellen”. 68 Hom. Il. 23, 587-595. + 30 +