Drakón törvényei eredeti formájukban, eredeti megfogalmazásukban
nem maradtak ránk; a mintegy kétszáz évvel későbbi kőbe vésésük aktu¬
sára és annak politikai jelentőségére hamarosan visszatérünk.
Talán meglepő, de Aristotelés Politika című művében szinte lekicsiny¬
lően nyilatkozik Drakón törvényeinek jelentőségéről: , Drakónnak vannak
ugyan egyes törvényei, ezeket azonban a fennálló államformára alkalmaz¬
ta; ezekben a törvényekben nincs semmi, ami említésre méltó, hacsak
a büntetés szigorúsága nem." A neves filozófus itt a közmondásossá vált
, drákói szigort" emlegeti, amelyről Plutarchos is megemlékezik.?" A szak¬
irodalomban azonban általánosan elfogadott az a nézet, hogy az úgyneve¬
zett , vérrel írt törvények" nem pusztán az emberölésre, hanem más bűn¬
cselekmenyi tenyälläsokra is kiterjedtek.°® Az ökori jogtörténet számára
mégis elsősorban az emberölésre vonatkozó normák bírnak jelentőséggel,
és joggal tételezhetjük fel, hogy Drakón korában is ezek jelentették a jog¬
politikai szempontból legfontosabb normákat.
Az emberölésre vonatkozó jogi normák minden archaikus társadalom¬
ban vallási előírásokkal keveredtek, és évszázadokig tipikusan a szokásjog,
az íratlan jog területéhez tartoztak. Az archaikus római jog sem ismert
kifejezett törvényi szabályozást az emberölésre, sőt még a XII táblás törvény
sem tartalmazott erre vonatkozó rendelkezéseket. Ennek tükrében megle¬
pő, hogy Drakón Kr. e. 621-ben, a társadalmi és jogi fejlődés korai, archai¬
kus korszakában omos, törvény szintjén szabályozta ezt a bűncselekményi
tényállást. A későbbi forrásokban fennmaradt, túlnyomó részt rekonstru¬
álható szövegek arról tanúskodnak, hogy Drakón valószínűleg archaikus
normákra támaszkodott, kiegészítette a szokásjogban már régen élő sza¬
bályokat, amikor előterjesztette törvényjavaslatát.
Mielőtt Drakón törvényét alaposabban szemügyre vennénk, érdemes
röviden áttekinteni a Drakón kora előtti forrásokat, amelyek az emberölés
jogi szankcionálásáról, a tettes üldözésének és megbüntetésének társadal¬
mi gyakorlatáról szólnak.
36 Arist. Pol. 1274b; itt és a következőkben Szabó Miklós fordítása; a témához vö. Ronald Stroud:
Drakons Law of Homicide, Berkeley, University of California Press, 1968, 74—75.
37 A , drákói szigor" anekdotajellégét hangsúlyozza Németh György: Platón Államának kerettörté¬
nete, Ókor, XI. évf, 2012/2, 28; Vilmos László: , Gyilkos nem távozhat szabadon?", Pécs, Kronosz,
2014, 87.
% Plut. Sol. 17,3. Vô. Hansen: The Athenian Democracy, 29-30.