OCR
262 VEZETŐK, TESTÜLETEK, FELELŐSSÉG A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN ahogy a felsőoktatási intézmények jelen esetében is — közvetve egy meghatározott időpontban együttesen végeznek a vezetés körébe tartozó cselekményeket, egyúttal nem vagy csak a részcselekmények tekintetében különülve el a vezetés tárgyától, míg az egyszemélyi vezetés egy állandó és abszolút elkülönülést jelent.?? A felsőoktatási intézmények sajátossága e kettő egyidejű jelenléte. Ahogy arról már volt szó, e kettőség önmagában nem probléma és nem is felszámolandó, azonban az sem véletlen, hogy számos európai országban már korábban megvalósult a kollegiális testületek átalakítása, amelyek révén az intézmény autonóm keretei között jöttek létre a szakmai és igazgatási feladatokat elkülönítve megvalósító testületek." A hazai szabályozásban azonban figyelemre méltó, hogy a felsőoktatási intézmények vezetésében hagyományosan fennálló egyszemélyi és testületi vezetés kettőssége miként hat ki érdemben az egyszemélyi vezető felelősségére is. A véleményező, javaslattevő testületek felelőssége — minthogy az ügy érdemében nem döntenek — a szakirodalom szerint csak abban az esetben vethető fel egyáltalán, ha a döntésre jogosult vezető számára a nála hiányzó speciális szakértelmet biztosítják, ekkor is azonban csak a szakvélemény megfelelő előkészítéséért és kellő időben közléséért, de semmiképpen sem a döntésért. Ezzel szemben akár a szenátus, akár a — korábban már kifejtett erős súlyú egyetértési jogot gyakorló — konzisztórium hatáskörét vizsgáljuk, látható, hogy döntési ( jellegű) hatáskört gyakorolnak. ( Az egyszemélyi és testületi hatáskörök és a felelősség szabályozottságának kapcsolatáboz lásd a 6. ábrát.) Eljárása érvényességi feltétel Felel e (részben) (egyetértési jog / jóváhagyás) szabályozott Rektor - + Kancellär + + Szenätus + Konzisztörium + = 6. ábra: Az egyszemélyi és testületi hatáskörök és a felelősség szabályozottságának kapcsolata (saját forrás) A testületi vezetés már csak azért sem elvetendő, mert a tagok különféle tapasztalatai, nézőpontja és (szak)ismerete képessé teheti a testületet egy, a javaslatot sok szemszögből mérlegelő, alaposan megtárgyalt, az egyszemélyi vezetőnél nagyobb eséllyel előforduló szubjektív elemeket kizáró objektív és optimumra törekvő 352 Bosánszky Lajos: i.m. 515. 353 Ladányi Andor: 2005, i.m. 534.