minősül akkor is, ha az adományozás formálisan miniszteri jogkör)" Követke¬
 zésképpen a többi szenátusi hatáskörben a különböző testületek véleményezési,
 javaslattételi jogkörrel működnek közre. Ez vonatkozik a kari tanácsokra is. A
 rektor hatáskörébe eső ügyek közül mindaz, amit az alapító okirat, a szervezeti
 és működési szabályzat, a kollektív szerződés nem utal más személy vagy testület
 hatáskörébe, szabadon átruházható." Mivel az intézményi működés és ezek kö¬
 rében a hatáskörök is a szervezeti és működési szabályzatban állapíthatók meg,
 amely szenátusi hatáskör, ezért az átruházásról sem dönthet önállóan a rektor.
 
Csoportosíthatjuk a testületeket aszerint is, hogy hallgatók (ideértve a doktori
 képzésben résztvevőket és a korábbi rendszerű képzésben a doktorjelölteket is),
 vagy munkatársak egyedi ügyeiben járnak-e el, illetve jogosultak-e átfogó, az in¬
 tézmény egy részével (valamely szervezetével) vagy egészével kapcsolatban eljárni.
 Utóbbi vonatkozásában hangsúlyozni kell, hogy döntési jogkört a fentiek szerint
 ilyen kérdésben nem gyakorolhatnak.
 
A jogszabály alapján kötelezően létrehozandó testületek száma viszonylag kevés,
 ezért ha megnézzük a felsőoktatási intézmények honlapjait, meggyőződhetünk
 arról, hogy széles körben éltek a saját hatáskörben történő testületalakítás jogá¬
 val. Jogszabályi előírás alapján működő testület a tudományos tanács, amelynek
 létrehozását kizárólagos szenátusi hatáskörbe utalja a törvény, azt azonban már
 az intézményre bízza, milyen feladatot is szán neki." Ez mindenesetre sajátos,
 de a hazai felsőoktatási jogalkotásra mégis jellemző megoldás. Szintén jogszabály
 előírása alapján működnek az intézményi, illetve jogszabályi felhatalmazás alap¬
 ján alakítható tudomány: illetve művészeti ági habilitációs bizottságok, valamint
 a konkrét habilitációs kérelmekről döntő habilitációs bíráló bizottságok. Ezek
 hatáskörét és feladatait a jogszabályi keretek között az intézményi szabályzat
 állapítja meg."
 
A törvény általános szabályként írja elő, hogy ha a szenátus által létrehozott
 bizottság, illetve tanács hallgatókat érintő ügyekben is eljár, biztosítani kell, hogy
 a bizottság munkájában részt vehessenek a hallgatók képviselői is. Ez több szem¬
 pontból is bizonytalanságot eredményez. Ugyanis mivel később a törvény arról is
 rendelkezik, hogy az intézmény köteles a hallgatók tanulmányi, vizsga- és szociális
 ügyeinek intézésére állandó bizottságot létrehozni, amelyben a minimális hallgatói
 részvételi arányt (2590) is meghatározza, minden más, a hallgatók egyéb ügyeiben
 eljáró testület is e szabály hatálya alá értendő. Vitathatatlanul a hallgatók (dokto¬
 randuszok, doktorjelöltek) ügyeiben is eljár a doktori tanács, amelynek létére utal