IV. AZ EGYETEMVEZETŐI FELELŐSSÉG DE LEGE LATA ÉS DE LEGE FERENDA 251
  
körben a fenntartó számára ír elő, illetőleg biztosít törvényességi ellenőrzési jog¬
 kört." Az állami felsőoktatási intézmények esetében ez ráadásul az állam nevében
 a fenntartói jogokat gyakorló minisztert illeti"! Az Nftv. emellett biztosítja a halk
 gatók számára, hogy a felsőoktatási intézmény döntése ellen vagy annak, illetőleg
 intézkedésének elmulasztása esetén jogorvoslattal éljenek, és az erre tekintettel
 másodfokon hozott határozatnak a bírósági felülvizsgálatát kérjék." Ugyancsak
 bírósági felülvizsgálatot biztosít a törvény a hallgatói önkormányzat számára az
 Nftv.-ben meghatározott jogainak megsértése esetén. Az intézményen belül
 tehát a fenntartó jogosult és köteles törvényességi ellenőrzése keretében vizsgálni a
 szenátus működését, a szenátus által meghozott határozatokra, illetve az azokhoz
 vezető eljárásra kiterjedően. A szenátusnak a hallgatói önkormányzati alapszabály
 jóváhagyását megtagadó határozata, illetve a felsőoktatási intézmény hallgatói
 önkormányzati jogokat érintő intézkedésének, illetve a felsőoktatási intézmény
 erre hatáskörrel rendelkező testülete jogorvoslati kérelmet elbíráló határozatának
 felülvizsgálata — aközigazgatás peres és nemperes eljárás sajátosságaiból adódóan
 szintén kizárólag törvényességi szempontból bírósági hatáskör."
  
vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet által Nftv.-beli feltételek hiányában
 folytatott felsőoktatási alaptevékenység körébe tartozó tevékenység felett. Ezen eljárása során
 a miniszter az engedély nélküli felsőoktatási tevékenységet folytatókat e tevékenységtől eltiltja
 és bírsággal sújthatja, amely döntés bírósági felülvizsgálata kezdeményezhető. [Nftv. 66. §
 (1), (2), (4) bek.] A Magyar Rektori Konferencia, valamint a Hallgatói Önkormányzatok
 Országos Konferenciája felett az ügyészség gyakorol törvényességi ellenőrzést. [Nftv. 62. §
 (3) bek., 72. § (1) bek.]. Az egyes intézményeken belül működő hallgatói önkormányzatok
 törvényes működésének ellenőrzése az adott felsőoktatási intézmény kötelezettsége. [Nftv. 60.
 § (4) bek.] Ebbe e rendszerbe igazodik a fenntartó említett hatásköre, valamint az intézményi
 hallgatói önkormányzatok törvényes működésének ellenőrzése.
  
Nftv. 73. § (3) bek. da) pont, (4—(5) bek. A törvényességi felügyelet fogalmának meghatározási
  
nehézségeit, az ellenőrzés fogalmához való viszonyát, azok egyes tartalmi elemeit tárgyalja:
 Ivancsics Imre: A törvényességi felügyelet a közigazgatásban, in: Nochta Tibor — Monori
 Gábor (szerk. ): Ius est Ars. Ünnepi tanulmányok Visegrády Antal professzor 65. születésnapja
 tiszteletére, Pécs, Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2015, 236., Patyi
 András — Varga Zs. András: Általános közigazgatási jog, Budapest — Pécs, Dialóg Campus,
 2009, 187., Árva Zsuzsanna: A közigazgatás guasi bíráskodási tevékenysége, Debrecen,
 Debreceni Egyetemi Kiadó, 2014, 183., a konkrét témához kapcsolódó összefoglalására
 lásd Rónay Zoltän: A testületi felelössegmegällapitäs alapjai a felsőoktatási intézmények
 törvényességi szempontú vizsgálatában, Iustum Aeguum Salutare, 12. évfolyam, 2016/4,
 258-259. (2016e)
 
Nftv. 4. $ (4) bek.
 
Nftv. 58. § (1) bek.
 
Nftv. 60. § (5)-(6) bek.
 
 
Az itt tárgyalt nemperes eljárás szabályozása megegyezik az Ftv.2.-ben ugyanezen célból
  
rögzített eljáráséval, ezért annak polgári eljárásjogi szempontú összefoglalására ma is
 érvényesek Kiss Daisy kritikát sem nélkülöző gondolatai. (Kiss Daisy: Per vagy nem per?