238 VEZETŐK, TESTÜLETEK, FELELŐSSÉG A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN
A költségvetési szervek vagyongazdálkodása azonban nem csupán az ingatlanok
esetében jelentős feladat. Az magába foglalja a befektetett eszközökkel (tárgyi
eszközök, szellemi termékek, vagyoni értékű jogok) való gazdálkodást, amelyek
általában egy éven túl szolgálják a tevékenységet." Minthogy az Nftv. a kancellár
hatáskörébe adja az intézmény vagyongazdálkodásáért való felelősséget, az Nvtv.¬
ben előírtak betartásáról és betartásáról is neki kell gondoskodnia."
A fentieken túlmenően - a rektori hatáskörhöz hasonlóan — a kancellár ese¬
tében is találunk olyan feladatokat, amelyekkel kapcsolatban felelőssége közvetve
vagy közvetlenül megalapozható.
Viszonylag egyértelmű a helyzet a kép a felsőoktatásban részt vevő hallgatók
juttatásairól és az általuk fizetendő egyes térítésekről szóló 51/2007. (III. 26.)
Korm. rendelet (a továbbiakban: IJR.) által a felsőoktatási intézmények hatáskö¬
rébe utalt intézkedések esetében. Itt ugyanis álláspontom szerint általánosságban
a felsőoktatási intézmény gazdasági, pénzügyi, számviteli, igazgatási, informatikai,
szolgáltatási tevékenységéért, e körben a működtetésért és az ehhez szükséges
intézkedések és javaslatok előkészítéséért való felelősséggel találkozunk, amely a
kancellárt terheli. Ez a helyzet a törvényben felsorolt ösztöndíjak havi rendszeres¬
265 történő átutalással kifizetéséről való gondoskodással, ?"? a
Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj?"
seggel, hatäridöben
intézményi ösztön¬
díjrészének folyósításáva a pályázatkezelő szervezettel a jogszabályban előírt
266 Szamkó Józsefné: i.m. 125. A feladatok részletezését lásd ugyanitt 125—133.
267 Nftv. 13/A. § (2) bek. a) pont. A létesitménygazdälkodäs mint nemzeti vagyonnal való
gazdálkodás egyes kérdéseire lásd: Baka Levente — Bokor András: A letesitmenygazdälkodäs
újraértelmezése a közigazgatásban, Pro Publico Bono — Magyar Közigazgatás, 2014/1,
különösen 147-148., és 156.
268 A tanulmányi félév első hónapjának kivételével legkésőbb a tárgyhó 10. napjäig [TJR. 10.
$ (2) bek.].
269 TJR. 10. § (2) bek.
20 A Bursa Hungarica Ösztöndíj olyan pénzbeli szociális juttatás, amely a hasonló nevű
Ösztöndíjrendszer adott évi fordulójához csatlakozott települési és megyei önkormányzatok
által a hallgatónak adományozott szociális ösztöndíjból (a továbbiakban: önkormányzati
ösztöndíjrész) és azönkormányzati ösztöndíj alapján a hallgató felsőoktatási intézményében e
rendelet alapján megállapított szociális ösztöndíjból (a továbbiakban: intézményi ösztöndíjrész)
áll. Ezen ösztöndíjban részesülhetnek azok a hallgatók, akiket az állandó lakóhelyük szerinti
települési önkormányzat az Ösztöndíjrendszer keretében támogatásban részesített, továbbá
teljes idejű alapképzésben, mesterképzésben, osztatlan képzésben vagy felsőfokú, illetve
felsőoktatási szakképzésben folytatják tanulmányaikat. Az intézményi ösztöndíjrész forrása
az intézmények költségvetésében megjelölt elkülönített forrás ( TJR 18. §).
71 Az intézmény kötelezettsége a kifizetés megkezdését megelőzően a jogosultságot megvizs¬
gálni, és ha az ösztöndíjas az ösztöndíj folyósítása feltételeinek nem felel meg, az ösztöndíj
folyósítását megszüntetni, majd a már ismertetettek szerint elszámolni [TJR. 19. § (4),