számonkérhető. A fentieken túlmenően további megkérdőjelezhető hatása is lehet
a konzisztórium működésének. Ugyanis a korábban a kancellár vonatkozásában
tett megállapítás ez esetben már a konzisztóriumra kiegészítve is igaz: „Mindazon¬
által így jelentősen lecsökken az esélye a status guo átalakulásának, és egyúttal az
intézmények nagy ívű fejlődésének is, mivel egy aktivista felfogású rektor (anyagi
befektetéssel járó) fejlesztési törekvéseit egy biztonságra törekvő, illetve a törvényi
célkitűzést szem előtt tartó kancellár vélhetően akadályozni fogja, míg ellenkező
esetben egy bátrabb kancellár aktív szerepfelfogása sem segít akkor, ha a rektor
Mindezeket összegezve úgy vélem az autonómia kérdését újra napirendre kell
venni és abból az alapfeltevésből kell kiindulni, miszerint az autonómia és a
felelősség együtt jár. Azaz a felelős és hatékony működést nem az autonómia
rovására, hanem annak minél szélesebb körű deklarálásával kell biztosítani.
Az autonómiából ugyanis következik az intézmény és a keretei között működő
egyének, oktatók, kutatók, hallgatók szabadsága, de ezen felül, illetve éppen ebből
fakadóan az ezzel járó felelősség is. Az autonómia éppen ezért a felsőoktatási in¬
tézmény feladatainak megvalósulását, az oktatáshoz való jog, illetve az oktatás és
a tudomány szabadsága mint alapjogok érvényesülését szolgálja, és soha nem lehet
öncélú. Megfordítva a tételmondatot, minél szűkebb az autonómia, annál jobban
csökken a felelősség. Ezt a hatást erősíti, hogy a kormány a gazdasági autonómiát
csökkentette, és a kancellár esetében a konzisztórium is további kontrollt, egyben
felelősségelvonást jelent, valamint, hogy a rektor felelősségét úgy kalibrálták, hogy
csak az intézmény egy részéért felel, azonban ott is úgy, hogy a felelősségi körébe
tartozó tevékenységekre csak részben, vagy egyáltalán nincs ráhatása. Részben,
mert a munkáltatói jogkör gyakorlása az oktatók, kutatók felett is a kancellár
egyetértéséhez kötött, és egyáltalán nem, mert a működtetés kancellári hatáskör,
s minthogy a működés működtetéstől való elválasztása fogalmilag kizárt, így a
működésért úgy felel, hogy függ a hozzá nem tartozó kancellár tevékenységétől.
A saját kezdeményezésre kidolgozott felelősségkonstrukció alkalmas lehet arra,
hogy bizonyítsa, az intézmények képesek az autonómiával felelősen élni, de éppen
ezért működésük kiteljesedéséhez nagyobb fokú autonómiára van szükségük.
A fenntartó erőteljesebb, az intézményi működési rendellenességekre alapozott
fellépésével szemben a transzparens és felelős működés elegendő érv lehet.