III. AZ EGYETEMVEZETŐI FELELŐSSÉG KOMPONENSEI 93
adódóan — bizonyos értelemben — a vezetője és a rektor, illetve a kancellár között
párhuzamosságok láthatók. Úgyszólván, ami a rektor és a kancellár az intézménynek,
az a hallgatói önkormányzat vezetője a hallgatói önkormányzatnak. A hallgatói
önkormányzat intézményen belüli súlyát mutatja az is, hogy hatásköre nem kor¬
látozódik a hallgatói érdekek képviseletére, hanem az az intézmény működésének
egészére kihat, a szenátus szabályzatalkotási — tehát az intézmény egyik, autonó¬
miáját biztosító — hatásköre gyakorlását törvényesen meggátolni képes egyetértési
jogával, a szenátussal egyenrangú javaslattételi lehetőségével a konzisztórium egyik
tagjára, vagy éppen adott esetben hallgatói juttatásokról — tehát közpénz felhasz¬
nálásáról — átruházott hatáskörben való döntéseivel, 9
Az Nftv. biztosítja a hallgatói önkormányzat számára, hogy hatáskörét az
alapszabályában rögzített módon gyakorolja, valamint azt is, hogy szervezetét
— a vezetésre, vezetőkre is kiterjedően — kialakítsa." Ez utóbbi azonban nem
korlátlan, a jogalkotó e körben szükségesnek tartotta rögzíteni a tisztségviselői
megbízatás betöltésének szigorú feltételeit, " valamint kimondani, hogy a hallgatói
önkormányzat Nftv.-ben meghatározott jogosítványait csak akkor gyakorolhatja,
ha tisztségviselőit megválasztotta." A jogalkotó ugyan feleslegesnek ítélte pontosan
meghatározni, hogy ki tekintendő a hallgatói önkormányzat tisztségviselőjének,
195 A hallgatói önkormányzat a szenátusban és egyéb testületekben való részvételen keresztül
valamennyi, az intézmény életére érdemben kiható döntésben részt vesz. Egyetértési jogot
gyakorol a szervezeti és működési szabályzat elfogadásakor és módosításakor, a térítési és
juttatási szabályzat, az oktatói munka hallgatói véleményezésének rendje és a tanulmányi
és vizsgaszabályzat körében, közreműködik az oktatók oktatói tevékenységének hallgatói
véleményezésében, továbbá egyetértési jogot gyakorol az ifjúságpolitikai és hallgatói
célokra biztosított pénzeszközök felhasználásakor, véleményt nyilváníthat, javaslattal
élhet a felsőoktatási intézmény működésével és a hallgatókkal kapcsolatos valamennyi
kérdésben, véleményét kötelező kikérni a felsőoktatási intézmény szervezeti és működési
szabályzata által meghatározott ügyekben, illetve ugyanitt részére döntési hatáskör enged¬
hetö [Nftv. 61. $ (1)-(3) bek.]. Az Nftv elhatárolja egymástól a hallgatói és a doktorandusz
önkormányzatot. Utóbbi a doktori képzésben részt vevők intézményi képviseletét látja
el, amelynek. működésére egyebekben az Nftv. 60. § (1)—(6) bekezdésében foglaltakat
kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy a 61. §-ban foglalt egyetértési, véleményezési,
javaslattételi jogosultságokat a doktoranduszok tekintetében a doktorandusz önkormányzat
gyakorolja [Nftv. 63. § (1) bek.]. A továbbiakban amikor hallgatói önkormányzatról, illetve
annak vezetőiről szólok, azon a doktorandusz önkormányzatot és tisztségviselőit is értem.
104 Nftv. 61. § (4) bek.
195 Nftv. 60. § (2a) bek. Ezek szerint a hallgatói önkormányzat tisztségviselője megbízatási ideje
korlátozott, valamennyi hallgatói önkormányzati tisztségének időtartamát egybeszámítva
legfeljebb négy év lehet, emellett összeférhetetlenségi szabály is vonatkozik rá, ugyanis nem
tölthet be olyan intézményi társaságban vezető tisztségviselői feladatokat, nem lehet tagja
a felügyelőbizottságnak, nem láthat el könyvvizsgálói feladatot, amelyet a felsőoktatási
intézmény hozott létre, vagy amelyben részesedéssel rendelkezik.
106 Nftv. 60. § (1) bek. a) pont.