az egész társadalom viszonylatában végrehajtó-rendelkező tevékenység ellátására
 létrehozott közhatalommal bíró szervekhez."
 
Az előzőekben ismertetettektől eltérően az állami intézetek vagy közintézetek,
 és így a felsőoktatási intézmények ismérve, hogy azok rendeltetése a társadalom
 számára az állam által előírt feladatok ellátása," önállóságuk operatív szinten is
 megvan, és a közigazgatási szervek felügyeletet gyakorolnak felettük. Az, hogy
 a felsőoktatás feladatai ebben a szervezeti formában valósulnak meg, részben az
 évszázados hagyományokból fakad, ? az ezen intézmények státuszának kialakítása
 és a rájuk bízott, a szigorú értelemben vett oktatási és tudományos tevékenységet
 meghaladó tevékenységek körének megrajzolása pedig az állam döntésén alapul.
 Ez utóbbiban megjelenik az az értékválasztási szempont, amit Tamás András
 úgy határoz meg, mint annak a kérdésnek a megválaszolását, hogy , valamely
 közfeladatot a várható legeredményesebben miképpen lehet megoldani." Kalas
 Tibor véleménye szerint a közintézetek jellegüket tekintve ugyan szintén államiak,
 , de nem vonhatók azonos fogalmi körbe azokkal az államszervekkel, amelyek az
 állam nevében lépnek fel, az állami mechanizmusba tartoznak, és közhatalom¬
 mal rendelkeznek. Ezeknek a tételeknek alapján az állami munkaszervezeteket
 egyben elhatároltuk a közigazgatási szervektől is." Ezzel szembeállítva Ta¬
 más András indirekt közigazgatás fogalmával kapcsolatos gondolatait (a feladat
 kijelölése állami, megvalósítása nem — feltétlenül — állami) azt látjuk, hogy ez
 esetben bár a közfeladat megoldása — már csak jellegéből adódóan is — állami
 feladat lenne, a racionalitás alapján azt egy nem állami szerv eredményesebben
 valósítja meg. ? A felsőoktatás esetében ennek egyfajta keveredését tapasztaljuk,
 hiszen a közfeladatot képező oktatási tevékenységet részben az állam jelöli ki, de
 legalábbis megrendelőként lép fel (lásd: államilag támogatott képzések körét), a
 feladat ellátásába azonban nem csupán az állami, hanem a nem állami (magán,
 egyházi) intézményeket is bevonja.? Láthatjuk, hogy a nem állami intézmények
 esetében a munkajogi felelősség mennyiben tér el az állami intézmények vezetői
 vonatkozásában előírt szabályoktól, azonban álláspontom szerint ez a különbség
 nem tudatos jogalkotói törekvés eredménye.
 
 
27 Kalas Tibor: 2012a, i.m. 106.
 28 Kalas Tibor: 2012a, i.m. 107.
 3 Lásd ehhez: Kovärik Erzsébet: A közintézet mint közjogi kategória fejlődése a magyar
 közigazgatásban, in: Horváth M. Tamás — Wiener György (szerk.): Válogatott tanulmányok,
 Budapest, Magyar Közigazgatási Intézet, 1992, 23.
 
3 "Tamás András: A közigazgatási jog elmélete, Budapest, Szent István Társulat, 2010, 345—346.
 31 Kalas Tibor: 2012a, i.m. 107.
 
32 Tamás András: i.m. 346. o., Barta Attila: i.m. 96., 118.
 
3 Lásd ehhez: Kovárik Erzsébet: i.m. 23—25.