OCR Output

II. A JOGSZABÁLYI HÁTTÉRRŐL 59

zeril’®

és programalkotasi'” területen elért eredményeket ismertetve. Mindezek
végrehajtása nem lett volna lehetséges az intézmények aktív közreműködése nélkül.
Ezért a miniszteriális szervek mellett a Magyar Rektori Konferencia (illetőleg
kezdetben a Főiskolai Főigazgatói Konferencia) mellett szakterületi Bologna¬
bizottságok biztosították a szakmai koordinációt." Az egész életen át tartó
tanulás stratégiáját megfogalmazó 2005-ös kormányhatározat"! kormányzati
ciklusokon átívelő időtávban, 2013-ig rögzítette az — e körben a felsőoktatást is
érintő — elérendő célokat. Az állami intézkedések sorában a 2010-es kormány¬
váltás sem hozott gyökeres változást. Ezt jól példázza, hogy az EURÓPA 2020
keretében megalkotandó egész életen át tartó tanulás nemzeti stratégiájában ,a
beavatkozási területek pedig igyekeznek az oktatási és képzési rendszerek teljes
egészét átfogni, az óvodai neveléstől kezdve a szakképzésen át a felsőoktatásig és
felnőttképzésig. "? Maga a szakmai anyag gyakorlatilag az uniós stratégia végre¬
hajtásának ütemezését és feladatszintű lebontását tartalmazza."

Arraa Strat. 2014. is rámutat, hogy , [aJz egész életen át tartó tanulás stratégiá¬
jának megvalósítását szolgáló feladatokról az illetékes tárcák (Emberi Erőforrások
Minisztériuma és a Nemzetgazdasági Minisztérium) kétévente előrehaladási jelen¬
tésben adtak tájékoztatást a Kormány részére. Az előrehaladási jelentések inkább
monitoring jellegűek voltak, hatásvizsgálat, kutatás nem kapcsolódott hozzájuk."
A Strat. 2014. a 2010-es kormányváltást követő politikai nyilatkozatokat" és

15 Pl. az MRK-FEK Bologna-bizottságának létrehozása, együttműködve a MAB-bal va¬
lamennyi képzési területen a többciklusú képzés első képzési szakaszának kialakítása
érdekében.

19 Pl. pályázatok, stratégiák, tananyagfejlesztések (pl. Strukturális Alapokból megvalósuló
felsőoktatási szerkezeti és tartalmi fejlesztések (HEFOP pályázat), az egész életen át tartó
tanulás magyarországi kiépítésének stratégiája)

180 A magyarországi folyamatokról részletes összefoglalót ad: Szolár Éva: A felsőoktatás
reformja és a Bologna-folyamat Magyarországon, Magyar Pedagógia, 110. évfolyam, 2010/3,
239—263.

181 Az egész életen át tartó tanulás stratégiájának megvalósítását szolgáló feladatokról szóló
2212/2005. (X. 13.) Korm. határozat.

182 Forrai Szilvia: Az Európai Uniós irányelvek hatása a magyar élethosszig tartó tanulás szak¬
politikájára. Az elmúlt 10 év retorikája. 2014, 36.
(http://www.tudasminta.hu/kiadvanyok/Az%20Europai%20Unios%20iranyelvek%20
hatasa%20a%20magyar%20elethosszig%20tarto%20tanulas%20szakpolitikajara%20
Az%20elmult%2010%20ev%20retorikaja.pdf 2016.03.31.)

183 Az egész életen át tartó tanulás szakpolitikájának keretstratégiája a 2014/2020 közötti
időszakra (a továbbiakban: Strat. 2014.) http://www.kormany.hu/download/7/fe/20000/
Egész életen át tartó tanulás.pdf

184 Strat. 2014. 12.

155 Pl. Nemzeti Együttműködés Programja