OCR Output

II, A JOGSZABÁLYI HÁTTÉRRŐL 49

súlyos gazdasági következményekkel járó hatáskörként határozta meg az Ftv.2.,
hogy a szenátus dönt fejlesztés indításáról; gazdálkodó szervezet alapításáról,
gazdálkodó szervezetben részesedés szerzéséről, gazdálkodó szervezettel történő
együttműködésről, a felsőoktatási intézmény rendelkezésére bocsátott, illetve
tulajdonában lévő ingatlanvagyon hasznosításáról és értékesítéséről; az Ftv.2. által
meghatározottak szerint a hitelfelvételről, szervezetének, szervezeti egységének
átalakításáról, megszüntetéséről."

A jogalkotó a szenátus fenti hatáskörei gyakorlásának mindössze a szempont¬
ját adta meg: miszerint döntései során köteles figyelembe venni a közpénz és a
közvagyon hatékony és felelős használatának, rendeltetésszerű igénybevételének,
a vagyon elidegenítésénél az értékarányosság követelményét, mely célból figyelem¬
mel kíséri a felsőoktatási intézmény gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és
a gazdaságosság követelményeinek érvényesítését."

A szenátus mellett az Ftv.2. további testületek kötelező működését is előírta.
Újdonság volt a felsőoktatási intézmény javaslattevő, véleményező, a stratégiai
döntések előkészítésében résztvevő és a döntések végrehajtásának ellenőrzésében
közreműködő szervként a gazdasági tanács." Nádas György szerint a jogintézmény
hasonlít az Egyesült Államokban és Európában működő számos magánegyetem
mellett kialakított tanácsadó testületre. "! Közismert azonban, hogy az eredeti
tervek korántsem ilyen grémiumról szóltak. Az Ftv.2. előkészítésében az egyik fő
mozgatórugó a hatékonyabb működés biztosítása lett volna, ezt kívánta a miniszté¬
rium az irányító testületeken keresztül megvalósítani, de az a már az Országgyűlés
elé terjesztett változatban is jelentős visszalépésként jelent meg, amelyre vonatkozó
rendelkezéseket azután az Alkotmánybíróság meg is semmisítette. Ez vezetett el a
gazdasági tanácsok felemás intézményéhez, amely jellegen a kormányzat úgy kívánt
változtatni, hogy 2006 után újra megkísérelte növelni a testület hatáskörét, de az

Alkotmánybíróság e módosítást szintén megsemmisítette, 7”

BI Ftv.2. 27. § (8) bek. a)—f) pont. A gazdálkodó szervezet alapításáról, gazdálkodó szervezetben
részesedés szerzéséről, gazdálkodó szervezettel történő együttműködésről való pozitív döntés
feltétele volt, hogy azt a gazdasági tanács tagjai legalább kétharmadának igenlő szavazatával
meghozott véleménye támogassa. A gazdasági tanács tagjai legalább kétharmadának igenlő
szavazatával meghozott véleménye, ezen belül a gazdasági tanács szenátus által delegált, illetve
hivatalbóli tagjai közül legalább három tag támogató szavazata volt szükséges a vagyon érté¬
kesítéséhez. E jogosítvány mint érvényességi feltétel a gazdálkodó szervezetekkel kapcsolatos
szenátusi hatáskörbe 2006. augusztus 27. napjától, a vagyonhasznosítási kérdésekbe (azok
szélesítése mellett) 2009. január 1. napjával kerültek be.

122 Ftv.2. 27. § (12) bek.

15 Ftv.2. 20. § (2) bek. A javaslattételi hatáskör 2009. január 1. napjától került be a szövegbe.

4 Nadas György: 2007, i.m. 250.

125 Keczer Gabriella: 2007, i.m. 181.